For varmt selv for Niarn

KONCERT Niarn på Nibe Festivalen # # # # # # NIBE: Meget passende havde Nibe Festivalen valgt at lade ex-aalborgenseren Niarn åbne den store scene. Passende ikke blot fordi Niarn har gjort, hvad intet reklamebureau hidtil har formået. Nemlig at sætte Aalborg på landkortet med hittet "Dobbelt A". Men også passende fordi Niarns kernepublikum – de unge på ungdomscampen - var mødt talstærkt frem for at hylde denne rå og proletariske undergrundsrapper. Som for øvrigt efter koncerten indrømmede, at han da godt kunne finde på at vende hjem til det nordjyske, når han bliver ældre. - Ikke i selve Aalborg. Der har jeg oplevet for meget skidt. Men herude på landet – her i omegnen af Nibe er der jo smukt og fredeligt, sagde en stærkt svedende Niarn efter at have fuldført fem kvarter for fuld udblæsning på den drønhede scene. Veloplagt satte Niarn gang i de viftende hænder med åbningsnummeret "Livet i den hurtige bane", og bag sig havde han en veloplagt trio, som med guitar, trommer og keyboards lagde en god og tung bund for Niarns rimede strofer. - Hvad hedder det nummer, lød det fra den ene af to dansende piger. - Aner det ikke? Men det er bare fedt, lød det fra den anden. Den helt store fest blev det dog aldrig. Niarn's optræden, tekst og musik er nærmest målrettet barnlige eller platte sjæle. Hans tekster er grovkornede, og nærmest desperat prøver han at finde et tabu, en fordom eller er ord, som vi kan blive forargede over. Pik og seksuelle aktiviteter af enhver art er mere reglen end undtagelsen i hans tekster. Men midt i al bøvseriet og øldrikkeriet og den evindelige selvpromotion rammer han så indimellem en poetisk – ja, næsten barnlig troskyldighed. - Han skulle have vasket sin mund, var der en ældre herre, der mente. Det tror jeg til gengæld, han tit har fået. Uden at det hjalp. Hvis du som barn råber prut og lort tilstrækkelig mange gange, så ender det sikkert med, at du får opmærksomhed. Eller måske ender det med, at dine forældre opgiver dig. Niarn og hans hold kæmpede og svedte bravt, men stemningen kom aldrig helt op på kogepunktet. Niarn er fræk, Niarn er slem og grænseoverskridende, men det virkede mere, som om publikum blev på pladsen mere for at kunne sige, at de havde hørt den uartige Niarn, end fordi de nød det. Han har flotte tekster - eksempelvis i den ulykkelige kærlighedsballade "Kælling", og hans "Dobbelt A" med beskrivelsen af Aalborgs skyggesider vakte selvfølgelig også jubel. Men overordnet var det som om, at den lyse og varme sommereftermiddag og den glade stemning slet ikke passede til Niarns provokerende lavstatusattitude og meget socialrealistiske tekster om livet på bunden. Bent Stenbakkenbent.stenbakken@nordjyske.dk