Forældre ringer til Børnelinien

Kun få børn og unge ringer for at få hjælp

EMNER 8. september 2004 06:00

NORDJYLLAND: Den hedder Børnelinien, men det er forældrene, der ringer og får hjælp. Socialrådgiverne på amtets telfonrådgivning, Børnelinien, taler langt færre gange med børn og unge. Det viser en ny opgørelse for 2003. I fjor havde de ansatte på Børnelinien 134 samtaler, hvoraf de 18 opkald var fra børn og unge. Og sådan har tendensen været siden 1998-99. - Forældrene er dybt bekymrede for deres børn, og derfor er det godt de ringer til os. Det er børnenes tarv, det gælder, siger socialrådiver på Børnelinien, Linda Aagaard, der ikke mener, at Børnelinien er overflødig eller har overlevet sig selv. Hun mener, at børn og unge ofte søger hjælp andre steder, eksempelvis via internettet eller andre telefonrådgivninger. - Og det er fint. Vi er ikke en konkurrent. Hun peger på, at amtet er forpligtet til at yde hjælp til nødstedte børn og unge. - Andre amter har nedlagt deres telefonrådgivning til børn og unge, og har erstattet det med entidsbestilling til en samtale. Men når en person er i krise, kan det være svært at vente på en samtale, siger Linda Aagaard. Børnelinien blev oprettet i 1995 og i løbet af det første år ringede rigtig mange børn og unge. - Det var almindelige børn med almindelige problemer. Som foreksempel en pige i 6. klasse, der vil vide, hvordan man kommer i kontakt med den, man er forelsket i. De ringer i dag andre steder hen eller chatter på nettet og søger informationer der. - De henvendelser vi får i dag er langt alvorligere, forklarer Linda Aagaard, der har været med siden starten i 1995. 18 af opkaldene i fjor var om seksuelle krænkelser over for børn og unge, ni af opkaldene om spiseforstyrrelser, to om selvmorstanker og to om selvmordsforsøg. - Børn ringer også, når mobning og ensomhed bliver et så stort problem, at det bliver eksistentielt for dem. - Typisk er det, at vi har lange samtaler med dem, der ringer, netop fordi det er alvorlige problemer, de ringer med, siger Linda Aagaard. - Udover at tale med børnene eller forældrene, så sørger vi også for, at de kan komme videre med at løse deres problem. Derfor er det vigtigt, at vi lokalt har en rådgivning som kender kommunerne, og ofte kender navnet på en person, der kan hjælpe dem videre. Lokalkenskabet er vigtigt, mener hun. Linda Aagaard peger også på, at det faktisk er meningen at forældre og andre voksne kan ringe til Børnelinien, hvis de er bekymrede. - Det har vi fra starten opfordret til, siger hun.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...