Børnepasning

Forældre tager pædagogernes tid

Uddannede pædagoger bruger i snit halvdelen af deres arbejdstid på andet end at være direkte sammen med børnene, og det er først og fremmest forældrene, der optager pædagogernes tid. Det viser en nordjysk undersøgelse, der svarer til erfaringer fra hele landet.

Pædagoger bruger hver dag en time af deres arbejdsdag på at tale med børnenes far og mor henne i børnehaven. - Jeg kan godt se, det kan give negative røster, men gør man det op per barn, svarer det til cirka seks minutter per dag. Og det er ikke for meget, siger børnehaveleder Jan V. Nielsen, Svalereden i Arden Kommune. Ifølge Danmarks Statistiks seneste opgørelse fra 2003 er der i gennemsnit 9,5 barn per pædagog i børnehaven. Skal deres forældre deles om en times snak med pædagogen, får de cirka seks minutter hver dag eller tre minutter morgen og eftermiddag. - Det er i virkeligheden næsten for lidt, siger Søren B. Thomsen, formand FOLA, foreningen af forældre til børn i daginstitutioner, som har ca. 1400 forældrebestyrelser som medlemmer. - Forældrene har selvfølgelig brug for at snakke med dem, der har været sammen med deres børn hele dagen, så det må pædagogerne meget gerne bruge mere tid på, siger Søren B. Thomsen. Gode råd Også pædagogernes fagforening, BUPL, mener, timen med forældrene er en nødvendig del af jobbet. - Det er til gavn for børnene, at der er sammenhæng mellem livet i børnehaven og derhjemme. Det kan der kun blive, hvis der bruges tid på snakke sammen, siger Daniela Ceechen, pædagogisk udviklingskonsulent, BUPL. Hun nævner som eksempel, at forældrene har brug for at få at vide, hvad deres børn har lavet i løbet af dagen, så de kan spørge børnene om noget konkret i stedet for at stille spørgsmålet: Hvad har du lavet i dag? Det kan børnehavebørn ikke svare på. Forældre har også et stort behov for at spørge pædagogerne til råds. - Der er helt klart et stigende behov for at snakke med os om børneopdragelse, siger børnehaveleder Jan V. Nielsen, der har arbejdet i børnehaver i 20 år. Det kan skyldes, at flere lever alene med børnene, ligesom den daglige kontakt til bedsteforældre er blevet mindre, men også den generelle udvikling henimod at tale mere om børnenes opdragelse spiller ind, mener han. Undersøgelsen er foretaget af den nordjyske afdeling af pædagogernes fagforening, BUPL, og bygger på svar fra 200 pædagoger på 43 pct. af Aalborg Kommunes daginstitutioner i 2001. Resultaterne svarer til lignende undersøgelser foretaget i Københavns kommune i 2000 og Frederiksberg kommune i 2003. Udover samtaletiden med forældrene, der også dækker forældremøder, bruger pædagogerne i snit tre timer om ugen på samarbejde med andre institutioner blandt andet skoler samt med fagfolk, ligesom de holder interne møder og tager på efteruddannelse.