Forældrene har et medansvar

Bør være særligt opmærksomme på drenges arbejdsvaner

Forældre bør tage sig mere af deres drenges skolearbejde, mener Thomas Damkjær Petersen, fmd. Skole og Samfund.
ARKIVFOTO: Grete Dahl

Forældre bør tage sig mere af deres drenges skolearbejde, mener Thomas Damkjær Petersen, fmd. Skole og Samfund. ARKIVFOTO: Grete Dahl

NORDJYLLAND:Selv om det er i skolen, børnene lærer at stave, bør drengenes dårlige resultater også få forældrene til at gøre en ekstra indsats for deres sønner. Det mener formanden for foreningen af skolebestyrelser. - Forældrene må presse på, så der arbejdes mere for drengene henne i skolen. Og så må vi nok gøre meget ud af at hjælpe drengene derhjemme, siger Thomas Damkjær Petersen. fmd. Skole og Samfund. Han opfordrer alle skolebestyrelser til at tage kønsforskellen op og tale om, hvad der kan gøres på skolen. Om undervisning skal tilrettelægges på en anden måde, om børnene skal deles, eller om der er andre veje. - Måske kan bare det at tale om det gøre det klart, at man behandler de to køn, så de ender med at få så forskellige karakterer. Og så kan man gøre noget ved det, som måske ikke engang koster penge, siger Thomas Damkjær Petersen. På samme måde kan man hjemme få snakket om, hvordan man opdrager sine piger og drenge forskelligt. - Måske kan vi lære drengene en arbejdsmoral, der minder mere om pigernes, eller vi kan generelt rose drengene mere for deres skolekundskaber i f.eks. stavning, siger Thomas Damkjær Petersen.