Forargelse er drivkraften

Flere anmelder familie og bekendte for socialt bedrageri

Dyneløfteren behøver ikke være en offentlig instans i første omgang. Det kan også være naboen eller et familiemedlem.
Scanpix

Dyneløfteren behøver ikke være en offentlig instans i første omgang. Det kan også være naboen eller et familiemedlem. Scanpix

Hvis du snyder dig til penge fra det offentlige, så lad være med at prale af det. Risikoen for, at andre bliver forarget, er stor. Og netop forargelse er tit drivkraften, når folk anmelder deres medborgere for socialt bedrageri. Det fortæller kontorchef i Aalborg Kommunes familie- og beskæftigelsesforvaltning, Allan Ramsgaard. Her udgør to medarbejdere under juridisk kontor et kontrolteam, der skal forsøge at sætte en stopper for mest muligt socialt bedrageri. En stor del af teamets succes bygger på anmeldelser fra private. - Det er en stigende tendens over de sidste år, at folk kontakter os. Det kan være naboer, omgangskreds, familiemedlemmer, beretter kontorchefen. - Tit praler nogen af, hvordan de snyder offentlige kasser. Det er der andre, der bliver sure over. Allan Ramsgaard har indtryk af, at der ligger en reel holdningsændring bag det stigende antal anmeldelser. - Anmelderne vil ikke se på, at andre snyder. De kan se, at tingene hænger sammen. Vi betaler ind til en fælles kasse, og hvis nogen snyder, bliver der et hul. Mere grumsede motiver kan også ligge bag anmeldelserne. - Hvis man graver dybt i motiverne, kan der også være tale om pay back time for et eller andet. Læs mere i NORDJYSKE Stiftstidende onsdag.