Forbrugerne vælger ikke altid den nærmeste butik

Mange lægger ikke kun vægt på at spare tid og penge

Ernæring 28. februar 2003 07:00

AALBORG: Selvom en forbruger har nær adgang til en bestemt dagligvarebutik, er det ikke sikkert, at han køber ind i netop den butik. Det kan der være mange grunde til, viser "Detailhandelsrapporten '03", som er udarbejdet af Jysk Analyseinstitut i Aalborg Ved en repræsentativ undersøgelse har instituttet spurgt 1655 forbrugere, hvor de har mulighed for at købe ind. Resultatet svarer til, at godt to millioner husstande uden større anstrengelser kan opsøge en nærliggende Føtex, Aldi, SuperBrugsen, Fakta eller Netto. Men det er alligevel ikke sikkert, at de benytter sig af muligheden, som det ses i skemaet. For eksempel kommer 58 procent af Nettos mulige kunder i butikken, mens det kun er 16 procent af Aldis. Hvordan det hænger sammen, giver en interviewundersøgelse, som instituttet også har foretaget hos 52 forbrugere, måske et fingerpeg om. For nok vil de fleste gerne spare tid og penge, men dels lægger de også vægt på andre forhold, og dels kan eksempelvis en tidsbesparelse opnås på flere måder. Formentlig er det ikke så overraskende, at en bekvem beliggenhed, gode parkeringsforhold og kasser uden kø kan være med til at spare tid for forbrugerne. Men det sparer også tid, hvis kunden har så meget tillid til butikken, at man ikke hele tiden behøver at tjekke sidste salgsdato på varerne. En ryddelig butik, vejledende skiltning og overskuelig prismærkning kan ligeledes bidrage til at nedsætte tidsforbruget på indkøbsturen, nævner de udspurgte forbrugere. Udover at spare tid og penge lægger de også vægt på friske produkter og fødevarernes kvalitet, når de skal vælge indkøbssted. Specielt lægges der vægt på frisk frugt og grønt, viser undersøgelsen. Det hele bunder i, at den daglige indkøbstur ikke er et mål i sig selv, men at der er andre og mere spændende ting her i livet, som der bliver mere overskud til, hvis indkøbene foregår hurtigt og nemt. Derfor er det også vigtigt for en butik, at der generelt er lave priser på udvalgte dagligvarer, at der er gode tilbud, rabat ved køb af flere enheder samt et stort og velassorteret udvalg. Hvis tingene derimod ikke er i orden, kan forbrugerne blive irriterede eller i dårligt humør. Derfor er det vigtigt, at der ikke er kø ved kassen, at personalet er venligt og hjælpsomt, at der er rent i butikken og ikke alt for trangt mellem hylderne. Med den megen debat om butikkernes åbningstider er det ifølge Jysk Analyseinstitut værd at bemærke, at forbrugerne lægger vægt på passende åbningstider, fordi det giver mindre stress. Åbent sent i hverdagen og i weekenden har betydning, fordi forbrugerne opfatter det som væsentligt selv at kunne bestemme, hvornår de vil købe ind.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...