Forbrugerombudsmand afviser kritik

Har man overtrådt loven, må man betale, mener ombudsmand

KØBENHAVN:Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen mener ikke, at han er gået for vidt, da han fredag anmeldte Elgiganten, Merlin og Elektronic World til politiet for vildledning af forbrugerne. Og at Dansk Handel & Service kritiserer hans beslutning, anser han for naturligt. - Det er da muligt, at erhvervsorganisationerne er kede af, at der er nogle af deres medlemmer, der ikke kan finde ud af, hvordan de skal optræde på markedet, siger forbrugerombudsmanden til Ritzau. Hos Dansk Handel & Service går kritikken blandt andet på, at forbrugerombudsmanden ikke er gået i dialog med de berørte kæder. Organisationen fremhæver, at der er blevet strammet op omkring procedurerne, når der skal laves tilbudsaviser. Og laver en medarbejder bevist fusk med priserne kan det ende med en fyreseddel. Men til det siger Hagen Jørgensen: - Det er da muligt, at de fra organisationernes side har arbejdet for at få deres medlemmer til at følge reglerne. Og det er da også muligt, at medlemmerne for øjeblikket følger reglerne. Men vi har jo altså haft bistand til at undersøge det her, der ligger nogle måneder tilbage i tiden. Og har kæderne overtrådt loven dengang, så må de jo betale, hvad det koster, siger han. Det er nu op til de enkelte politikredse at undersøge, om de tre kæder har overtrådt markedsføringsloven. Og ender det med tiltaler, kommer sagerne til sin tid til at køre i Sø- og Handelsretten. /ritzau/