Forbrugerombudsmand vil dialogen

Erhvervslivets følelse af medejerskab til markedsføringsloven skal sikre øget respekt

Virksomhederne tager deres ansvar for forbrugerbeskyttelsen mest alvorligt, hvis de selv føler et ejerskab for reglerne, mener den kommende forbrugerombudsmand.Arkivfoto

Virksomhederne tager deres ansvar for forbrugerbeskyttelsen mest alvorligt, hvis de selv føler et ejerskab for reglerne, mener den kommende forbrugerombudsmand.Arkivfoto

KØBENHAVN:Virksomheder, erhvervsliv og forbrugerorganisationer skal være med til at fortolke den nye markedsføringslov, der trådte i kraft i går. Den nye forbrugerombudsmand Henrik Saugmandsgaard Øe vil - når han sætter sig i stolen som forbrugernes vagthund til november - snakke med de parter, der skal overholde markedsføringsloven, så man kan diskutere, hvordan den skal fortolkes og forståes. Og han vil lytte til sine erfarne medarbejdere for at finde frem til, hvor der kan være brug for en ekstra indsats. - Det handler om medejerskab. Jeg mener, det er vigtigt, at vi snakker om, hvordan den nye lov skal fortolkes - i stedet for at jeg skal ud og slå folk i hovedet med den. Jeg tror, at man får et mere effektivt tilsyn på den måde, siger Henrik Øe til Ritzau og peger på, at en lang række nye områder nu bliver underlagt tilsyn. Det er blandt andet oplysninger om priser, reklamer overfor børn og unge, skjult reklame og gebyrer. Familie- og forbrugerminister Lars Barfoed (K) udpegede fredag Henrik Øe til at efterfølge den nuværende forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen, der falder for aldersgrænsen til efteråret. Hagen Jørgensen har på forbrugernes vegne haft flere slagsmål med blandt andre finanssektoren. Men det skræmmer ikke Henrik Øe: - Det er jo ikke sikkert, at vi kan blive enige om alt. Men langt de fleste virksomheder går jo efter at overholde loven. Og kan vi skabe et fælles grundlag - ja, så bliver der mere tid for mig til at gå efter de brodne kar, lyder det fra den nye vagthund. Henrik Øe kommer fra en stilling som kontorchef i Justitsministeriets Lovafdeling. Og her har han siddet de seneste fem år og været med til at udfærdige love på forbrugerområdet. Han har blandt andet været med til at lave den nye markedsføringslov - og han kender allerede en lang række af de organisationer og virksomheder, som han nu skal til at vogte. - Det var en oplagt chance for at arbejde videre med området. Jeg kender de fleste repræsentanter fra organisationerne rimeligt godt - og min erfaring hidtil er, at folk er villige til at indgå i en dialog, siger Henrik Øe. Umiddelbart tror Henrik Øe ikke, at forbrugerne lige her og nu kommer til at mærke, at han afløser Hagen Jørgensen. Men han opfordrer til, at forbrugere, der føler sig dårligt behandlet, tager kontakt til ham: - Det er jo en tilsynsopgave, jeg skal varetage. Og er der mange klager på nogle bestemte områder, er det klart, at vi skal se på dem. Og så håber jeg da på, at jeg i det lange løb kan yde mit lille beskedne bidrag til, at markedsføringsloven og den øvrige forbrugerbeskyttelseslovgivning bliver overholdt, siger Henrik Øe. Den nye forbrugerombudsmand er 42 år og uddannet jurist. Han har tidligere blandt andet været ansat som referendar ved EF-Domstolen i Luxembourg og som advokatfuldmægtig. Privat er Henrik Øe gift og har to børn på 11 og otte år. Og i sin fritid løber han marathon - “lige som alle andre på min alder”, siger han. /ritzau/