Forbrugerråd glade for bankindgreb

Foruroligende at banker, som skal forvalte penge, ikke kan finde ud af at oplyse korrekt, mener forbrugerråd.

Forbrugerråd glade for bankindgreb

Det er utroligt, at mange banker ikke kan finde ud af at oplyse om basale ting som låneomkostninger.

Det siger Forbrugerrådet, efter at Finanstilsynet torsdag fortalte, at 15 banker er blevet politianmeldt for ikke at overholde oplysningsreglerne.

- Jeg synes personligt, at det er lidt foruroligende, at dem, man betror sine penge, ikke kan lave så forholdsvis enkle regnestykker, som der er tale om her, siger direktør for Forbrugerrådet Rasmus Kjeldahl.

Forbrugerrådet skal nu i dialog med Finanstilsynet og bankernes organisation Finansrådet om, hvordan bankerne fremover kan blive bedre til at sørge for, at forbrugeroplysningerne er i orden.

- Vi har nogle gode idéer om, hvor det går galt. Og det drejer sig jo ikke kun om ÅOP. For os at se er der en række områder, hvor det er utroligt svært at få sandfærdige og præcise oplysninger ud af den finansielle sektor, siger Rasmus Kjeldahl.

Han peger blandt andet på, at forbrugerbladet Tænk Penge flere gange har fundet fejl og mangler i den mundtlige rådgivning, som bankerne giver.

- På realkreditområdet er der et væld af oplysninger, som man som forbruger teoretisk har krav på, men som i praksis kan være meget svære at få fat på. Det samme gælder investeringsområdet, siger Rasmus Kjeldahl, der roser Finanstilsynet for at gå så aktivt til værks.

- Jeg synes, at det er rigtigt godt, at man efter mange års langmodighed med fejl i prisoplysninger siger, at det er der altså nogle konsekvenser af, siger Rasmus Kjeldahl.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.