Forbrugerrådet: Patienter skal have tovholdere

Brug for større overblik med behandlingsforløb

KØBENHAVN:Forbrugerrådet mener, at alle indlagte og kronisk syge patienter skal udstyres med en tovholder, der kan sikre, at der er sammenhæng i behandlingen og orientere både patient og pårørende om forløbet. Det skriver Berlingske Tidende. - Mange patienter oplever utryghed, manglende koordination, modsatrettede informationer osv. Derfor foreslår vi, at der skal være én, som følger patienten og har styr på forløbet, siger formanden for Forbrugerrådet Camilla Hersom. Tovholderen skal også fortælle patienten om dennes rettigheder. For eksempel at alle har ret til at få en anden læges vurdering, hvis man har kræft. Regeringen har allerede lovet, at der oprettes en kontaktpersonordning på sygehusene. Det mener Forbrugerrådet er utilstrækkeligt. Rådet ønsker, at muligheden for en tovholderordning indskrives i de nye sundhedsaftaler mellem region og kommuner. En undersøgelse, som Forbrugerrådet har foretaget, viser, at hver femte patient eller pårørende ikke følte, at de havde overblik over behandlingsforløbet. Undersøgelsen bygger på 601 besvarelser fra patienter og pårørende, der har været indlagt inden for de seneste fire år. I Danske Regioner, der fra årsskiftet overtager sygehusdriften, siger formanden, Bendt Hansen (S), at to tredjedele af sygehusene allerede tilbyder patienter en kontaktperson, og at resten er godt på vej. Han mener i øvrigt ikke, at man kan bruge en undersøgelse af patientoplevelser af op til fire år gamle hændelsesforløb til ret meget. /ritzau/