Forbrugerrådet vil trække Opel i retten

Retspleje 8. september 2002 08:00

Skal forbrugeren eller importøren betale, hvis motorens tandrem springer før det anbefalede skifte-tidspunkt i bilens instruktionsbog? Det er det principielle spørgsmål, som Forbrugerrådet ønsker afgjort i en retssag. Og står det til rådet, bliver det den danske Opel-importør, der må en tur på anklagebænken. Sammen med bilistorganisationen FDM har Forbrugerrådet længe forsøgt at køre en tilsvarende sag på vegne af over 30 Fiat-ejere. Men hver gang det er trukket op til en retssag, har den danske Fiat-importør udbetalt erstatning. På den måde har Fiat undgået at blive slæbt i retten. Derfor skifter Forbrugerrådet og FDM nu taktik: - Der ligger efterhånden flere sager om sprængte Opel-tandremme på mit bord, så nu er det slut med at frede Opel, siger jurist i Forbrugerrådet, Sonny Kristoffersen. Han opfordrer Opel-ejere med sprængte tandremme til at kontakte Forbrugerrådet. Jo flere sager, jo bedre står forbrugerne i en retssag mod Opel. - Sagen er principiel. Den handler om, hvorvidt man kan stole på oplysningerne i bilens instruktionsbog. Er det en garanti eller blot en anbefaling, når instruktionsbogen oplyser, at tandremmen skal skiftes ved 120.000 kilometer? Vi mener, at det er en garanti, siger Sonny Kristoffersen. Han er er overbevist om, at Forbrugerrådets synspunkt holder i retten: - Vi vinder sådan en retssag. Bilfabrikkerne bruger jo skifteintervallerne i markedsføringen af bilerne. Så må forbrugerne også kunne stole på dem. Ingen erstatning Erik Larsens Opel Vectra fra 1996 er én af de sager, der ligger på Sonny Kristoffersens skrivebord. I bilens instruktionsbog står der, at tandremmen skal skiftes ved 120.000 kilometer eller efter otte år. Efter fem år og 78.000 kilometer sprang tandremmen og ødelagde motoren. Reparationen kostede 16.000 kroner. - Bilen har overholdt alle service, så jeg mente selvfølgelig, at Opel måtte betale, siger den fynske førtidspensionist til KørGodt. Men Opel nægtede. Importøren yder ikke erstatning til biler, der er over fire år gamle, lød importørens begrundelse. - Jeg kan ikke undvære bilen, så jeg fik den repareret, men betalte under protest, fortæller Erik Larsen. Nu håber han at få medhold i retten. Opel har indirekte erkendt, at tandremmen i en Vectra ikke kan holde 120.000 kilometer. Siden 1996 har Opel flere gange nedjusteret udskiftningsintervallet. I den sidste årgang af samme Vectra-model, som Erik Larsen ejer, var intervallet halveret til 60.000 kilometer. Det ser Opel ikke som en indrømmelse af, at de tidligere skifte-intervaller har været for høje. Men i øvrigt ønsker importøren ikke at kommentere sagen. - Vi afventer en henvendelse fra Forbrugerrådet, siger GM Danmarks informationschef Ole Poulsen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...