Forbrugskrig i Frankfurt

Christian Schacht
Econetic er nav­net på Fords nye se­rie af eks­tra øko­no­mis­ke bi­ler. Den før­ste bli­ver Focus, som til års­skif­tet vil kun­ne køre 23,3 km/l med den 1,6 die­sel­mo­tor.
Naturvidenskab 2. september 2007 06:00

Bluemotion, Eco Flex, e, og senest Econetic. Det er blot nogle af de nyeste forkortelser, som danske bilister snart skal til at vænne sig til, når bilfabrikkerne forsøger at reducere brændstofforbruget og den efterfølgende CO2-udledning. På den forestående biludstilling i Frankfurt har de fleste europæiske producenter med respekt for sig selv et bud på, hvordan forbruget kan sænkes uden, at bilerne bliver alt for dyre. Ofte sker det ved hjælp af simple midler som forbedret aerodynamik og småjusteringer af motorteknologien. Det er blandt andet tilfældet i VWs Bluemotion-modeller, hvor 1,9 dieselmotoren med 105 hk kan køre 22,2 km/l i en Golf og nøjes med at udlede 119 gram/CO2 pr. km. Det skyldes en gearkasse med længere udveksling mellem tredje, fjerde og femte gear samt dæk med mindsket rullemodstand (195/65). Opel viser noget tilsvarende i den lille Corsa Eco Flex og i videre udstrækning, når de lancerer en prototype med startstop teknik og mekanik, der kan genbruge bremseenergien. Så kan den lille sparegris køre hele 26,7 km/l og nøjes med at sende 99 gram CO2 ud i atmosfæren. Ford står heller ikke tilbage, når en Focus ECOnetic lanceres i slutningen af året. Den leverer 115 gram CO2 og kører 23,3 km/l. - Selvom alle vores nuværende modeller allerede er yderst konkurrencedygtige, når det kommer til CO2 udslip, ved vi at flere og flere bilkøbere søger de lavest mulige udslip som en nøglefaktor ved køb af ny bil, siger John Fleming, der er direktør for Ford i Europa. Fords har forbedret økonomien ved at reducere køremodstanden og forbedre aerodynamikken. Ved at sænke bilen, tilføje ekstra aerodynamiske virkemidler og bruge en dækstørrelse 195/65R15 er luftmodstanden reduceret. Også en ny lavviskositet gearolie, udviklet af Fords brændstofs partner BP, er taget i brug. Under testen var virkeevnen af denne gearolie så betydelig, at den løbende vil blive brugt på andre Ford modeller i Focus og Mondeo-klassen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...