Ford i USA dropper europæisk styling

En halv-svensker gennemtrumfer nu, at nutidens og fremtidige Ford-modeller fra USA skal have et vaskeægte amerikansk design og ikke være kopier af europæiske produkter. Det er englænderen, Peter Horbury, der har sat sig for bordenden i Fords amerikanske designafdeling, hvor han har lavet et helt nyt koncept for firmaets fremtidige look. Tidligere har han været chefdesigner hos Volvo. Designet i slutningen af 1990erne var i vid udstrækning præget af inspiration fra europæiske modeller som Audi og VW - ikke mindst i kraft af, at firmaets øverste chef, Jack Mays, har en fortid hos Audi. Men nu er man kommet på andre tanker og forsøger i stedet, at give sine modeller deres helt egen identitet. De første biler, der bærer præg af den nye selvstændige tankegang, kunne man se i Detroit i form af Edge og Reflex-modellerne. De har fjernet sig markant fra 500-modellen, som Ford lancerede for et par år siden og som var en næsten tro kopi af de store Audier. Men den vogn blev ikke nogen succes.