Ford-klædt som kedelig

Mondeo'en skilter ikke med sin styrke. Men pas på derude. Under det diskrete ydre gemmer der sig en rå og underholdende køremaskine

Da jeg henter bilen hos den lokale Ford forhandler, er jeg ved at gabe kæberne af led. Som den står der i januar-regnen med sin guldmetallic farve og et udseende, vi efterhånden har set på i en del år, er den i bedste fald diskret. Og det er umiddelbart svært at se det geniale i at give 425.000 kroner for bilen. Til den pris er udbuddet på markedet stort og der er en del konkurrerende biler, der har meget mere udstråling end den lidt triste Ford Mondeo. Men, som min livskloge mor altid siger, så er det jo ikke udseendet, det kommer an på, men derimod det indre, der tæller, og tæller, det skal jeg love for, at det indre gør i den velkørende Ford. Rå data Især motoren er noget, der er værd at skrive hjem om. De tekniske data siger en del. V6 motor, 204 hk, et moment på 280 Nm, 0-100 km/t på 7,9 sekund og en tophastighed på 240 km/t. Lyder de rå data lidt bekendt? Ja ikke. Næsten som den hurtige ST220. Til en pris, der har sneget sig forbi de 600.000 kroner, er det en bil, der har prissat sig ud af det danske marked og selv ikke en nok så ihærdig mekanikerlærling med sort arbejde hver weekend herfra og til år 2050, kan gøre sig håb om at sætte sig ned i de formstøbte lædersæder. Men så er det jo desto mere fantastisk, at man kan få den blot 22 hk svagere Mondeo 3,0 hele 174.000 kroner billigere end sin sportslige storebror. Præcis styring Ok, den har ikke Recaro sæder, hård undervogn og spoilere, men den har stadig de egenskaber, der gør Ford Mondeo til andet og mere end blot et transportmiddel. Styretøjet er noget af det mest præcise, der fås i denne klasse og med 204 veloplagte hingste er man mildest talt i gode hænder bag rattet i Ford'en. Motoren er bomstærk og trækker villigt fra selv meget lave omdrejninger, og i sjette gear på motorvejen flyder man af sted med en ubesværethed som i de store dieselbiler. Attraktiv pris Det, der gør bilen så attraktiv er prisen. Uanset hvordan man vender og drejer det, ligner 3,0 versionen det bedste Mondeo tilbud til dato. Den er som sagt 174.000 kroner billigere end ST220, hvilket betyder, at der også er råd til at installere nyt køkken i huset eller invitere hele familien på tre måneders trekking i Asien, uden at yde betydelige ofre på bilfronten. Samtidig er den blot 30.000 kroner dyrere end den 2,5 liters V6 med 170 hk. Indvendig er bilen, som vi efterhånden kender den. Instrumenteringen er pæn, funktionel og lidt kedelig. Den oser af tysk kvalitet, men hvornår holder de op med det der imiterede træ, der angiveligt skal give kabinen klasse. Det gør det ikke. Tværtimod giver det et lidt billigt udseende. God plads Mondeo'ens store force, og vel en af grundene til, at det er ordensmagtens foretrukne køretøj, er at der er så god plads på bagsædet. Sammenlignet med den ny Peugeot 407, hvor passagererne hverken har plads til højt hår eller lange ben, tilbyder Mondeo'en oceaner af plads til bagsædepassagererne. Så går man ind på søgemaskinen Google og taster: "rummelig familiebil, masser af power, diskret fremtoning", så tror jeg, at man får en del hits på Mondeo 3,0 V6. Mere præcis bliver svaret på søgningen i hvert tilfælde ikke.