Ford slukker for Think

Overilet norsk eventyr er opgivet - men det giver måske pote alligevel

Miljø 8. september 2002 08:00

Ford er færdig med at lave små, elektriske, batteridrevne bybiler. Den amerikanske bilgigant har uden varsel lukket og slukket for sin norske Think-fabrik og en lignende produktion i Detroit. Dermed slutter et kostbart - men måske på længere sigt indbringende - forsøg på at give Ford et lidt grønnere image. Det skortede ellers ikke på visioner og store ord, da giganten købte den fallerede, norske bilfabrik Pivco i 1999. Handelen kom i stand nærmest ved et tilfælde, da Fords daværende præsident Jac Nasser kom forbi en Pivco Think på en udstilling for elbiler i Bruxelles. Om det var selve bilen, den elektriske teknik, plastkarrosseriet eller måske Think-navnet, der vakte Nassers interesse, vides ikke. I hvert fald bad han om at blive kørt til lufthavnen i den lydløse, røgfrie mini, og den tur gik så godt, at han straks efter slog ud med armene og købte selskabet med hud og hår, rettigheder og maskiner for 23 millioner dollars - små 200 millioner kroner. De penge faldt på et tørt sted. Pivco var nemlig i betalingsstandsning og parat til at dreje nøglen om. Straks efter handelen erklærede Nasser, at Think - der hed TH!NK på logoet - skulle være Fords fremtidige miljø-varemærke. Den lille norske bil skulle udvikles og have selskab af en bredere flåde af øko-køretøjer. Som starthjælp satte han yderligere en lille milliard kroner i Think-projektet, som herefter fik lov at passe sig selv. Snart blev Jac Nasser nemlig optaget af andre problemer. Finanserne gik skævt. Og firehjulstrækkeren Ford Explorer var involveret i adskillige dødsulykker, måske på grund af bilen selv, måske på grund af dens dæk. I hvert fald blev Nasser fyret i fjor, hvorefter Henry Fords barnebarn William Clay Ford overtog tronen. W. C. Ford har siden forbedret finanserne ved at luge ud i modelprogrammerne og ved at at amputere urentable afdelinger. Forleden ramte slagtekniven så Think, som slet ikke har nået sine mål: Nasser regnede med, at der skulle produceres 5000 Think'er i Norge årligt, men foreløbig er der kun rullet 1050 biler af samlebåndet i Oslos udkant. Ved eftertanke På længere sigt kan Nassers tilsyneladende håbløse impulskøb dog vise sig ganske fornuftigt. For takket være den norske Think og en afledt amerikansk elbil, lever Ford nemlig - som en af de eneste bilkoncerner - op til nogle skrappe californiske miljøkrav, der kan spænde ben for andre mærker i den pengestærke delstat. Californiske love kræver nemlig, at hvis man vil sælge biler her efter 2009, skal man allerede nu have et udbud af ikke-forurenende køretøjer på programmet. Det har Ford flinkt levet op til. Mens andre, mindre miljøbevidste mærker, nu skal igennem endeløse og kostbare retssager mod staten for at få bøjet og vredet paragrafferne i miljølovene. Det retssager er Ford helt fri af, fortæller "The Car Connection" på internet. Ford agter nu at sætte fuld kraft på udviklingen af forureningsfrie brintbiler og hybrider med kombinerede benzin- og elmotorer for at leve op til fremtidens miljøkrav. Hvad der skal ske med Think og de 150 ansatte i Norge er uvist. Ford vil prøve at sælge fabrikken eller i samarbejde med den norske stat omstille den til en helt anden og mere indbringende produktion.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...