Forden og lynild

Pakkerne kommer ud i en fart med Ford F-150 Lightning - verdens hurtigste pick-up

USA 22. september 2002 08:00

- Den giver en naturlig respekt i bakspejlet, så man kan sagtens mase sig frem i trafikken. Men jeg gør det ikke - det er jo firmaets visitkort, siger Tom Nielsen og smiler engleblidt. Nordjyske Bilers udsendte tror ham. Om ikke andet fordi den 29-årige vognmand fra Århus samtidig galant slipper en kvindelig medtrafikant ind foran i bilkøen. Hun tøver...men tager så mod til sig og kanter sin lille Peugeot 206 ud foran det enorme dollargrin. Det er kattens leg med musen. Og musen er tydeligvis ikke helt tryg ved situationen... Vi er ombord på bilernes svar på et nerveflænsende tordenskrald: Ford F-150 Lightning - verdens hurtigste seriefremstillede pick-up. Tilnavnet er ikke falsk varebetegnelse - denne Fordvogn er lynende hurtig. Nul til fartbøde er overstået på 5,5 sekunder. Bliver man ved med at presse speederen ned i det bløde gulvtæppe, stopper fartfesten først på den hurtige side af 250 km/t. - Men det må vente til jeg får 23-tommer fælge på den næste år. Lige nu bliver den lidt ustabil ved 220 km/t, lyder det knastørt fra førersædet. Af den gamle skole En smagsprøve kan det godt blive til. På et øde stykke vej får V8-motoren lov til at strække ud. Den er amerikansk ingeniørkunst af den gamle skole: Ikke noget med mekanisk bodybuilding i form af fire-ventils teknik og dobbelte knastaksler. Fartnarkomanerne i Fords såkaldte Special Vehichles Team sværger til bøffer, som deres forgængere plejede at lave dem: Man tager en kæmpe slagvolume på 5,4 liter, tilsætter en mekanisk kompressor og - piece of cake - så har man 380 heste af den mest arbejdsomme slags. Resultatet er ærefrygtindgydende: I samme øjeblik speederen rammer gulvet, eksploderer den over to tons tunge pick-up ud af startblokken som en olympisk 100-meter sprinter. Vægten flyttes om på de kagerulle-brede bagdæk, der på intet tidspunkt slipper grebet i asfalten. Man tror det er løgn, men i stedet for dækrøg omsættes kæmpekræfterne til destilleret acceleration: Vi mases ned i sportssæderne, mens midterstriberne forvandles til én lang, flimrende streg, bassen brøler fra den dobbelte side-pipe udstødning, og kompressoren hviner som et uhyggeligt stort tandlægebor. Den her bil er sindssyg, tænker man uvilkårligt og oplever et øjeblik af personlighedsspaltning: En F-150 Lightning fremkalder på samme tid hysteriske grineflip og fugtige håndflader. Effektiv reklamesøjle Men hvordan kommer man overhovedet på den idé, at man vil bringe pakker ud i et kørende lynnedslag? - Man skal i hvert fald ikke regne på benzinudgifterne, erkender Tom Nielsen. I bedste fald går Lightning'en 4,9 km/l - i gennemsnit bliver det sjældent til mere end fire km/l. Med en tank på 95 liter koster en optankning næsten 1000 kroner. Til gengæld er den alle 400.000 kroner værd som reklamesøjle for TN Transport. - Det hele begyndte for tre år siden, da jeg startede min vognmandsforretning. Dengang kørte jeg i en VW Transporter, der var gejlet op efter alle kunstens regler. Det gav så meget opmærksomhed omkring firmaet, at det kastede nye kunder af sig. I dag har jeg fem biler og fem ansatte, fortæller Tom Nielsen. Derfor skal Ford'en gøres endnu vildere at se på. Selv om den allerede nu skaber en skov af strittende pegefingre og virrende hoveder i trafikken. - Jeg får mange kommentarer. Heldigvis kun positive. Og der bliver forhåbentlig endnu flere, når der kommer reklamer på. Jeg skaffer også nogle specialdele hjem fra Californien, og så drømmer jeg altså om større fælge. Men et sæt koster desværre 83.000 kroner, griner Tom Nielsen. Selv om en Ford F-150 er noget af det mest ærkeamerikanske, der fremstilles i Detroit i dag, er Tom Nielsen ikke bidt af en gal "flyder". - Jeg synes bare, at det er sjovt at prøve noget forskelligt. Bortset fra at baghjulstrækket gør den til et helvede, når vejen er glat, er den også en lækker arbejdsplads. Og så er en Ford F-150 Lightning mere spændende end andre muskelbiler på gule plader som BMW X5 og Mercedes M-klasse. Dem er der så mange af. Jeg vil hellere køre i noget, som ingen andre har. Det gør han så. Indtil videre har importøren US Autocenter i Karlslunde kun solgt to af slagsen i Danmark. Måske fordi en Ford F-150 Lightning vil skræmme livet af de fleste pakkebude...

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...