Fordomme om færdigmad skal fjernes

Med et imageprojekt, der over de kommende tre år, skal tage kampen op med danskernes fordomme, vil frostvarernes brancheforening have varernes dårlige image ændret.

Det bliver noget af en opgave, for især frosne færdigretter har et rigtig skidt image. - Der er generelt en bred skepsis overfor færdigretter. Det er pap fyldt med fedt og tilsætningsstoffer, og derfor giver færdigretter danskerne dårlig samvittighed, siger Sisse Fagt, der forsker i danskernes kostvaner ved Dansk Fødevareforskning. Til daglig er Karsten Iversen salgsdirektør i Belgiske Ardos danske selskab Frigodan, der producerer bl.a. frosne færdigretter baseret på grøntsager. Han erkender, at branchen er for dårlige til at brede budskabet om kvalitet og sundhed i dybfryseren. Men fra sin plads i Dybfrostforeningens udvalg for den nye imagekampagne, undrer han sig. - Vi forbinder frostvarer med noget negativt, og alligevel er vi et af de lande, der spiser flest frostvarer, siger Karsten Iversen. Faktum er, at forbrugerne ikke sætter lighedstegn mellem frostvarer og kvalitet, og den er gået ind på lystavlen hos Dybfrostforeningen. I den kommende uge går foreningen via internettet igang med at indsamle danskernes fordomme overfor frostvarer. Herefter skal et marketingsbureau med 1,5 million kroner til rådighed bekæmpe fordommene over hele landet og bringe dybfrosne grøntsager og køb ind i varmen. De endelige detaljer er ikke på plads, men Karsten Iversen kan afslører, at sommeren byder på events, hvor forbrugerne skal smagsteste frostvarer, en frostfestival i København, indkøbsguides til kunder i forskellige målgrupper med oplysning om, at det er okay at bruge frostvarer. - Vi mener selv, at vi laver mange gode kvalitetsprodukter, og det skal vi have fortalt forbrugerne. Det er aldrig nemt at bekæmpe fordomme, derfor tager vi et langt sejt træk over tre år, siger en optimistisk salgsdirektør i Frigodan.