Fords flådeejer-favorit

Gør døren bred og garageporten højere og sig velkommen til den ny Ford Mondeo - til samme pris som forgængeren

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Ford Mondeo er en stor vogn - ikke kun at skue, men også indeni, hvor der er plads til fem granvoksne og deres bagage.

Ford Mondeo er nok en af de mere velkørende vogne i firmaklassen og i hvert fald en af de mest solgte. Men designet er omtrent så spændende som en genudsendelse af en Ingmar Bergman film. Det mener Ford åbenbart også selv, for den nye version er ikke længere en velkørende bil i fornuftig indpakning. Nu skal designet også stikke til det mere personlige og forsøge at skabe mere spænding omkring bilmærket. Som en hurtigsnakkende sælgertype er Mondeo iklædt et flot jakkesæt, som smyger sig om kroppen. Med sit høje hoftesvaj og de markerede skærme kan Mondeo i hvert fald minde om en muskuløs tiger på spring. Agterude er der en flot afrunding på bilen med lygter placeret vandret som på S-Max - og Alfa Sportwagon i øvrigt. Den 5-dørs model er også sportslig at skue, hvorimod den mere konservative sedan ikke tiltrækker så mange nysgerrige blikke. Den ny Mondeo er også strukket i alle leder og kanter, så den får lidt ekstra pondus i forhold til den hob af Citroën C5, Opel Vectra, Toyota Avensis og VW Passat, som også gør sig til i klassen. Og naturligvis er Mondeo forsynet med et par stikkende øjne foran, der signalerer - FLYT DIG - til forankørende. Og så er den udhulet, så den rummer fem granvoksne politimænd, eller en familie med barnevogn og tilbudsbleer. Det er virkelig en gentleman med grosserermål, der nu ruller sig ud. Men de skal passe på allesammen, da vognen er så komfortabel og støjsvag, at det kan være svært at holde fartgrænserne. Behøver vi at nævne at priserne også er skruet sammen sådan, at du kan køre Mondeo, selv om du kun har knap 300.000 kroner at købe bil for, eller kan få en topmodel med 220 hk og alt i udstyr til under en halv million kroner? Jo, det er let at blive begejstret, når Ford laver en ny Mondeo, der ser ud til at sætte konkurrenterne skakmat i den klasse, hvor køberne oven i købet har høje krav til deres vogn. Mangler udsyn Er der så slet ikke mindre gode ting ved den nye Mondeo? Jo, der er en utrolig forstyrrende konstruktionsbrist ved den ventilationsdyse midt på instrumentbordet ovenfra, som spejler sig så markant i forruden, at det hæmmer udsynet ganske væsentligt. Ford er klar over problemet, og arbejder med at finde andre plasttyper, som ikke giver så meget refleks, eller slet og ret give det en mat lakering. Udsynet bagud er ligeledes ringe takket være de tykke stolper og store nakkestøtter, samtidig med, at den store bil er blevet så tung, at det mindst vil kræve en 2,0 benzinmotor eller en dieselmotor at trække den rundt i landet. Men det er ikke nok til at rokke ved billedet af en formfuldendt Ford. Indendøre ved konstruktørerne også godt, at der skal lækkerier bag rattet til for at tiltrække nye og gamle kunder. Derfor har man endegyldigt gjort op med det stramme tyske look i dagens model og indført en mere appetitlig kabine med smækre former. Tilmed lokker man med teknisk ekstraudstyr som lygter, der kan lyse om hjørner og en automatisk afstandsholder, der selv bremser ned, når de forankørende reducerer farten. Godt med udstyr Der er fire udstyrsniveauer - Ambiente, som er basis, Trend, Ghia og Titanium. Alle Mondeo har syv airbags, inklusiv en luftpude, der beskytter førerens knæ, fjernbetjent centrallås, aircondition og et nyt system, som fjerner risikoen for at fylde diesel på en benzinbil og omvendt. Trend har klimaanlæg, der kan sende luft med forskellige temperatur til fører og forsædepassager og elektrisk førersæde. Priserne er lidt højere end Citroën C5 og Peugeot 407, men omvendt lavere end Toyota Avensis og VW Passat. Den forventede bestseller, som er 2,0 benzin med Trend-udstyr står til at koste 345.000 kroner som 4- eller 5-dørs og med 13.000 kroners tillæg som stationcar. Betyder motorkraft og udstyrsniveau ikke noget for dig, kan du blive kørende i en Mondeo fra 294.000 kroner. Men mange vil sikkert vælge dieselmaskinerne, der koster fra 327.000 kroner. Fortsat rabat Den nuværende Mondeo sælges med massive rabatter, men det er noget som Ford er ved at skære ned på. Salgs- og marketingchefen lover 7-8 procent rabat til flådeejere - og sikkert også private, hvis de er dygtige til at forhandle, kan vi tilføje for egen regning. Selv om bilen ser lav og sportslig ud, er der mere plads til ben og hoved i den nye Mondeo, og det siger ikke så lidt - den udgående model er ikke nogen lille vogn. Faktisk er der så meget plads til knæ og fødder, at man ikke aner, hvad man skal bruge den til. På landevejen er Mondeo en bil med musik. Fra førersædet virker Mondeo lille og let - den kommer lige så adræt omkring som en Ford Focus. Affjedringen føles umiddelbart i den hårde ende, men det giver bonus på en snoet vej, hvor undervogn og styretøj går op i en højere enhed. Mondeo er ganske enkelt sjov at køre. Det er lige før, man får trang til et stramt slips og opsøgende salg - hvis der altså følger en Ford Mondeo med som firmabil. Bilen er hos forhandlerne i midten af juni.

Forsiden