Turisme

Foretrækker Løgstør for Skagen

Turister ser ud til at sætte ny sommer-rekord i købstaden

Havnen i Løgstør trækker flereog flere mennesker til sig. Så mange, at der nok bliver sat rekord i år. Arkivfoto

Havnen i Løgstør trækker flereog flere mennesker til sig. Så mange, at der nok bliver sat rekord i år. Arkivfoto

LØGSTØR:”Udsolgt”. ”Alt optaget”. ”Desværre”. ”Prøv igen i morgen”. Ord, der er liflige i turistfolks ører, men som sjældent bliver sagt i Løgstør. indtil i går. - Vi har en klart øget tilstrømning af turister i år. Jeg har simpelt hen aldrig oplevet, at der kommer så mange, som der gør nu, siger en glad formand for Løgstøregnens Turistforening. Byens restauranter har således ind imellem måttet melde alt optage ved bordene, og også butikkerne fortæller om flere besøg end ellers. Det er selvfølgelig lidt trist at måtte sige nej til kunder på grund af trængsel. Men skal man vælge som handlende vælge sig et problem, er dette dog bestemt et af de foretrukne. God spiral - Det er nok blandt andet vores markedsføring de sidste år, der slår igennem. Blandt andet den brochure, vi har delt ud i Aalborg. Vi oplever at der en del der vælger os, frem for at køre til Skagen, siger Jimmi Pedersen. Det smukke lys, som fjord og himmel kaste over Løgstør, er i nær familie med skæret over den berømte by på Jyllands nordspids. Og et aktivt Limfjordsmuseum er en anden ting, der er ved at skabe en god spiral af ferieoplevelser for sommerens tilrejsende. - Flere opdager, at de ikke behøver at rejse flere hundrede kilometer for at få en god ferie. Vi har faktisk mange af kvaliteterne her. Den gode storm Også den lede storm, der ramte havnen for halvandet år siden, har haft nogle gode effekter i sit kølvand. Dels er havnen nu, alt andet lige, nok mere attraktiv end før efter den dyre oprydning. Dels har den gjort opmærksom på byen i et omfang, der næsten ikke kan købes for penge. - Her kommer efterhånden også en del folk fra øerne. Blandt andet for at være med i muslingefestivalen. Vi mærker, at der er begyndt at være en god snak folk imellem om, det er godt at være i Løgstør, er turismeformandens opfattelse. Mere selvtillid, tak Jimmi Pedersen vurderer at man er slået ind på den rigtige kurs, med den øgede markedsføring. Den største hurdle lige nu i bestræbelserne på at få endnu flere turister til, er nok den lokale selvtillid. - Vi må have nogle flere ud af hullerne for at fortælle om de kvaliteter vi har. Det skal vi være bedre til. Der er i hvert fald stadig rigeligt rum på egnen til at vi kan få flere turister, siger han.