Biler

Forfinet japansk "BMW"

Honda har faceliftet firmabilen, Accord, som nu byder sig til i en sportslig S-version

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Honda har altid formået at bygge biler med en vis eksklusiv udstråling. Det gælder også Accord Tourer, som i S-versionen har ekstra sportslig trim og spoilere.

Honda Accord er en eftertragtet bil. Især, når prisen er i bund. Det stod klart, da importøren for et par år siden hjemtog en sending Accorder, som havde stået på lager i udlandet, og privatleasede dem ud for bare 2200 kr. om måneden. De blev revet væk. Og selv om næste sending var dyrere, kunne folkene hos importøren i Kolding fortsat hente flere biler hjem, indtil en vis grænse. Siden da er de helt specielle leasingtilbud, som også var en del af en salgsstrategi i et trængt marked, stoppet. Det betyder, at den store Accord er tilbage på hjemmebanen; nemlig som køreglad motorvejslokomotiv for de kræsne firmabilister. Men også som en nichébil. Liebhaverne får nu mulighed for større kraftoverskud. Med sommerens facelift søsatte Honda nemlig en sportslig S-version, der ikke alene er adræt stylet, men også udstyret med Hondas 2,2 diesel i en udgave, hvor effekten er hævet med 30 hk i forhold til den hidtil største, og nu er på 180 af slagsen. Umiddelbart har vi ikke savnet kræfter i den 150 hk sag. Og den større motor byder da også kun på 30 Nm mere, som hentes i samme interval - nemlig fra 2.000-2.750 omdrejninger. Men undervurder ikke effekten i at have ekstra power til lange motorvejsstræk - eller hvis der skal noget på anhængerkrogen. Således kører der for eksempel allerede pænt mange VW Passater med 170 hk dieselmotorer og Citroén C5'ere med 163 hk rundt på de danske veje. Accorden, som vi tester i stationcarudgaven, Tourer, med S-udstyret er fra første færd et indbydende bekendtskab. Køreglad japaner Der er elegante linjer, god finish og bag rattet opleves fører-forholdene lige så intuitivt godt indrettet som hos BMW. Med en pris på godt 508.000 kr. plus levering for vores testbil, hører mærket heller ikke til blandt de billigste. Men et kig på den beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing, som er 340.000 kr. gør den mere interessant. Netop Accorden har sammen med den ligeledes køreglade Mazda6 bejlet til titlen som et japansk svar på det bayerske mærke med det blåhvide logo. Efter Mazda har blødt lidt op på mærkets ellers hårde undervogne, som er blevet mere komfortable, rykker Honda tættere mod titlen. Mens faceliftet skulle give bedre støjdæmpning, omfatter S-udstyret blandt andet sportstrim specielle sæder, spoilere og alufælge. Et set-up, der holder, hvad det lover. På vejen opleves Accorden nemlig som et fint kompromis mellem det komfortable og det sportslige. På lige stræk har vi den klassiske motorvejskrydser, der ligger støt som en supertanker, mens den klarer sving fladt og er knivskarp som et samuraisværd. Det hele med en betjening, hvor det let klikkende joystik-agtige gearskift går i samspil med en glimrende kobling og det skarpe styretøj. Honda sætter helt klart føreren i centrum, hvor forholdene er en pilot værdig. På bagsæderne kan det lige gå an, men de fleste klassekammerater gør det bedre, og når vi snakker bagagerum, er der ikke meget at hente. Her byder Accorden på beskedne 406 liter. Til sammenligning har en Passat Variant 603 af slagen, mens den coupé-afsluttede Opel Insignia byder på 504 liter. På det punkt er Accorden et klart livsstilsvalg. 17,5 km på literen En driftsøkonomi, som på papiret hedder 17,5 km/l er også langt fra imponerende, når for eksempel en 170 hk Passat diesel klarer 21,3 km/l. Selv om vores testbil med sine 180 hk byder på masser af kræfter at hente, er forskellen til lillebror ikke overvældende. Og for langt de fleste vil de 150 hk være rigeligt. Med den motorisering starter Comfort-modellen fra 409.000 kr. og en erhvervsmæssig beskatningsværdi fra 270.000 kr., som placerer Accorden midt i feltet af firmabiler - dyrere end Mondeo, men et halvt hundrede tusinde under en tilsvarende Passat.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst

Mest læste