Nørresundby

Forfølges af smarte telefonbogssælgere

Forretningsdrivende i Frederikshavn opsøges igen og igen af samme firma

Lise Ytting, indehaver af modebutikken Carola i Havnegade, er dødtræt af frække super-sælgere og af fakturarer på noget, hun ikke har bedt om. Netop nu står Lise Ytting igen med en opkrævning på 2700 kr. fra Forlaget Danica B2B ApS for en annonce til en regional telefonbogs-udgivelse, som hun aldrig har bestilt. - Så sent som 10. april skrev jeg til firmaet, at jeg ikke havde bestilt en annonce, og derfor ikke agtede at betale den. Dengang lød regningen også på 2700 kr., og jeg blev kimet ned, for at jeg skulle betale den. Nu har jeg så fået en igen, og denne gang uden overhovedet at have talt med firmaet forinden, siger Lise Ytting. Af fakturaen fra firmaet fremgår, at Lise Ytting har indgået en telefonisk aftale med Danica’s salgskonsulent og også efterfølgende har bekræftet annonceteksten over for firmaets serviceafdeling. Samtidig er i et NB nederst på fakturaen på de 2700 kr. tilføjet, at Lise Yttings annonce er afmeldt fra næste udgave. - Det er bare så frækt, og utroligt at man skal bruge så meget tid på at vifte smarte sælgere af i en i forvejen travl hverdag. Først dagen efter at jeg havde fået fakturaen, ringede firmaet og forhørte sig, om jeg var tilfreds med betalingsbetingelserne på syv dage. Da jeg lige i farten troede, det var den lokale telefonbog, bad jeg om de normale 14 dage, siger Lise Ytting. - Firmaet spiller selvfølgelig på, at deres faktura bare skal falde ind i dyngen af de mange andre fakturer, vi får ind, og bliver betalt. Først kom jeg jo i tvivl, fordi jeg netop har lavet en aftale om at være med i den nye lokale telefonbog ”Folk og Fag”, siger Lise Ytting. Hun er tidligere, som hun siger, hoppet i med begge ben, over for et firma, der hed IT-Support, og hvor hun betalte 622 kr. for at få en annonce med på Internettet, og som hun ikke har fjerneste anelse om, hvor i Cyperspace den er havnet, hvis den overhovedet er det. - Jeg kunne i hvert fald ikke få en kopi af min annonce, for den var jo på Internettet, lød svaret dengang. Danica B2B ApS-fakturaen ser nok så tilforladelig ud. Firma-navnet Danica leder umiddelbart tankerne hen på et ikke helt lille dansk pensionsselskab af samme navn, firma-adressen er ganske mondæn, St. Kongensgade 24B i København. Bankforbindelsen er Danske Bank, og den lovede Regional telefonbogen distribueres af Post Danmark A/S. En opringning til firmaet besvares først med firmanavnet. En anmodning om nærmere præsentation af manden i den anden ende af røret bliver først besvaret med ”Peter”, i anden runde med ”Peter Nielsen”, og efter endnu et spørgsmål udleveres så den oplysning, at han er salgschef. Salgschef Peter Nielsen afviser bestemt, at der sendes fakturaer ud, uden at kunderne først har været kontaktet og der er aftalt et køb. - Først ringer vi og spørger, om de vil være med. Vores salgskonsulent aftaler indholdet i annoncen. herefter kontaktes kunden for en sikkerheds skyld af vores service-afdeling for en endelig bekræftigelse af ordren, og først herefter sender vi fakturaen, forklarer Peter Nielsen, og afviser bestemt Lise Yttings version om, at hun ikke i denne omgang overhovedet blev kontaktet forud for den tilsendte faktura. Hvis Lise Ytting ikke ønsker annoncen og derfor heller ikke vil betale sin regning? - Så sker der blot det, at den annulleres uden videre, lyder svaret fra Peter Nielsen, der også kan oplyse, at Regional Telefonbogen er en tyk sag, der dækker business to business-kunder i hele Danmark , og at den udkommer ”i starten af det nye år” i et oplag på minimum 7000 eksemplarer. Lise Yttings revisor, statsautoriseret revisor Per Svenningsen, siger at har man ikke bestilt noget, har man heller ikke pligt til at betale, og det bedste er skriftligt at meddele det, hvis firmaerne bliver ved med at fremture. - Der kan selvfølgelig smutte noget igennem, når man har travlt, og når salgsmetoderne er smarte, og det er jo det, de forsøger at benytte sig af, sigerper Svenningsen.