Forklaring på IBM-nedbrud trækker ud netværk: Også Skat ramt, da virksomheder gik i sort

KØBENHAVN:It-selskabet IBM vil først i løbet af næste uge fortælle, hvad der gik galt, da flere af Danmarks største virksomheder i onsdags mistede deres it-systemer i et omfattende og langvarigt nedbrud. Det skriver it-nyhedstjenesten ComOn. Men ifølge kilder med kendskab til interne IBM-forhold var det en central boks i IBMs netværk, en såkaldt core switch, der var den umiddelbare årsag til nedbruddet. Det var tilsyneladende primært IBMs datacenter i det gamle DM Data på Prøvestensvej i Brøndby, der var berørt af nedbruddet. Ifølge ComOns kilder var den ekstra boks, som skulle tage over ved svigt af den primære enhed, ikke stor nok. Det skabte en kædereaktion, der fik hele datacentrets it-rygrad, den såkaldte backbone, lagt ned. Netværket i Brøndby-centret er angiveligt ikke dubleret med en reserve, hvilket var årsag til, at nedbruddet fik alvorlige og omfattende konsekvenser for flere store virksomheder, der har lagt driften af deres it-systemer ud til IBM. Blandt de berørte virksomheder var Carlsberg, A.P. Møller-Mærsk og Danske Bank. Også hos Skat mærkede man problemerne, idet Skats e-indkomstsystem var sat ud af drift i trekvart døgn. Det betød, at virksomheder ikke kunne aflevere de månedlige oplysninger om ansattes lønforhold. - Det kom i en uheldig periode, hvor der er meget travlt, fordi virksomhederne skal indberette inden den 10. april, siger Richard Hanlov, fagchef hos kundeservice ved Skat. Skat har valgt at forlænge virksomhedernes frist denne måned til 15. april. /ritzau/