Fornem Wagner-biografi

Henrik Nebelong: "Richard Wagner"

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Richard Wagner portrætteret i 1877. Ill. fra bogen

Præcision er et af de livsalige kendetegn i Henrik Nebelongs store biografi om Wagner. Den 64-årige Nebelong har tidligere udgivet bøger om Wagners musik, men her får vi den i den store sammenhæng og koblet sammen med biografien. Læs engang, hvor præcist Nebelong påpeger, hvad det er, der sker musikhistorisk, da han komponerer "Rienzi" med de mange ledemotiver: "Operamusikken, der tidligere var karakteriseret af selvstændige melodier til de enkelte numre: arier, kor osv., er nu på vej til at blive symfonisk, dvs. opbygget omkring korte temaer eller motiver, der sættes ind i den bredere melodiske sammenhæng." Nebelong gennemgår minutiøst Wagners liv fra barn til olding, men altid med en behagelig distance. Wagner lider ikke overlast, men man fornemmer over alt en kritisk holdning til ham og hans tankegang, som gennemgås og relateres til såvel Nietzsche som - mange år senere - Hitler, som næsten kanoniserede Wagners antisemitiske artikel fra 1850 om "Jødedommen i Musikken", som Nebelong gennemgår med klar distance. Og Nebelong konkluderer: "Så idiotisk og usmagelig som denne artikel er, kan man ikke lade være med at læse den med nutidens bevidsthed om Auschwitz-Birkenau og Treblinka som sideløbende kommentar. Er det uretfærdigt? Dét man kan sige er, at Det tredje Riges nazister ikke misbrugte Wagner. De brugte, hvad han havde skrevet af ondt, og brugte det efter ordlyden." Nogen stor tænker var Wagner ikke, men hans holdning til kirken var livet igennem negativ: Kirken var underkuende. Ellers var hans univers styret af mytologiske emner fra bl.a. den nordiske og den germanske sagn- og gudeverden, og det var herfra, han hentede sine ideer til librettoerne. Præcist gøres der rede for den betydning, de tre afgørende kvinder i Wagners liv havde: Minna, Mathilde og Cosima, Liszts datter, som man med tvang måtte fjerne fra Wagners lig. En kvindebedårer har den fysisk lille mand været. Han har haft en enestående karisma og en selvforståelse og megalomani, som styrede ham gennem alle pengesorger, kærlighedsaffærer og revolutionære holdninger. Men et er Wagners biografi, noget andet er Wagners værker, og de er trods alt det væsentligste. Her er der en guldgrube for alle Wagner-elskende specialister som begyndere. Hver opera gennemgås omhyggeligt over mange sider med handlingsgangen som ledetråd og med smukt illustrerende nodeeksempler fra ledemotiver. Mere kvalificeret og mere pædagogisk kan det ikke gøres. Den bør stå i enhver operaelskers bogreol. Jens Henneberg kultur@nordjyske.dk Henrik Nebelong: Richard Wagner. Liv, værk, politik. 524 sider, 399 kr. Vandkunsten