Fornemt spil i ny stærk hovedrolle: Det er hjerteskærende

Sæson 3 af “Bedrag” er ikke så ringe endda, lyder det fra NORDJYSKEs anmelder

Tune Kristensen
Bankdamen Anna (Maria Rich) er den nye, tredje hovedrolle i ”Bedrag”. Præsentationen af hende er lige så fabelagtig, som den er hjerteskærende. Foto: DR
Tv-serier 13. januar 2019 21:00

TV-drama: ”Bedrag” - sæson 3, 2. afsnit

Vi var mange, der mente, at DR’s ”Bedrag” burde have stoppet efter første sæson. Eller i hvert fald efter den ikke specielt gode anden sæson. Men efter de første par afsnit af den tredje er jeg parat til at skifte holdning.

Det er faktisk slet ikke så ringe endda i denne omgang.

Der er mindre italiensk marmor, mindre højglanspoleret stål, færre mahognipaneler og tykluvede gulvtæpper, nu vi har bevæget os væk fra bestyrelseslokalerne og ud i betonjunglen blandt hashhandlere og hvidvaskende vekselbureauer. Det klæder serien, som tidligere let mistede troværdigheden på de bonede gulve.

Det virker, som om manuskriptforfatterne er mere på sikker grund i disse miljøer med good cops og bad cops og gadekriminelle.

(Eller også har vi bare set så mange film og serier, der foregår på gaden, at det er nemmere for os at hoppe med på klicheerne uden at tænke så meget over det.)

Det klæder også serien, at både Nicky (Esben Smed) og Alf (Thomas Hwan) er kommet i front. De har begge gjort det hæderligt i de foregående sæsoner, men de har tydeligvis meget mere at komme med.

Og så får vi en ny hovedrolle introduceret i ”Bedrag”-universet: Anna (Maria Rich), en grå bankmus, der åbenlyst gennem sit arbejds- og familieliv aldrig har slået i bordet. Hun præsenteres som en kompetent og loyal medarbejder, en god og hjælpsom kollega og en omsorgsfuld og ordnende hustru og mor.

Hendes filmiske præsentation er lidt spøjs. I afsnittets første to minutter følger vi Anna i et langt klip med kameraet placeret bag hendes nakke - mens hun har samtale med kunder, så med en kollega, tjekker sin makeup i refleksionen i en glasvæg og til sidst til samtale med chefen.

Klippet fortsætter, men kameraet flytter om foran Anna, så vi kan se, hvordan de høflige, imødekommende, underdanige folder i både hendes ansigt og stemme får dybe, knap synlige, men helt sikkert farlige undertoner, efterhånden som chefen med flade forretningsfloskler lader hende vide, at hun ikke får det filialdirektør-job, hun har søgt.

Det er hjerteskærende at se hende forsøge at drukne skuffelsen i latter og ovenikøbet afslutte samtalen med at give chefen en krammer.

Og samme klip fortsætter, mens Anna går på toilettet, fylder sin mund med papirhåndklæder og lydløst skriger sin desperation ud.

Knap fire minutter varer hele klippet i alt. Det er en forrygende introduktion af rollen. Formidabelt kameraarbejde og fornemt skuespil.

Den hjerteskærende del bliver blot forværret, da hun kommer hjem til ægtemanden i gulstenshuset i et trøstesløst gråt parcelhuskvarter. Manden spilles af Jacob Hauberg Lohmann - endnu en gang typecastet som moralsk fleksibel håndværksmester (som i ”Norskov”), og hos ham er der ikke meget hjælp at hente. Han har alligevel aldrig rigtig troet på, at hun ville få den forfremmelse, og så har han rigeligt at se til med et firma på konkursens rand.

Alf kæmper med at blive taget alvorligt som efterforskningsleder - og får først søvn efter lidt illegale piller fra den lokale garagepusher. Nicky kæmper med at få vasket de mange hashpenge - og med at forlige sig med, at hans ekskæreste og barn slet ikke er så godt i vej, som han havde troet.

Og Anna kæmper ikke så meget, da hun først har ladet bitterheden få overtaget, har droppet moralen og er begyndt at fifle med bankprocedurerne.

De otte døde romaer er lagt på køl hos retsmedicineren. Og jeg har en fornemmelse af, at vi nok ikke kommer til at høre meget mere til dem. Men det er såmænd også masser af potentiale i resten.

”Bedrag” - sæson 3, 2. afsnit

Hovedforfatter: Jeppe Gjervig Gram

Episodeforfatter: Jenny Lund Madsen

Instruktør: Søren Balle

DR1, søndag aften

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...