Priskarteller

Fornyet harme over flypriser

Melding fra Konkurrencestyrelsen har givet kritik ny luft under vingerne

AALBORG:Restauratør Peter Mouritzen, der driver Papegøjehaven med adresse i Aalborg Kongres & Kultur Center, har svært ved at holde harmen tilbage over, at Konkurrencestyrelsen tilsyneladende blåstempler de høje billetpriser på flyruten Aalborg-København. - Nogen vil måske mene, at det er dygtigt gjort, at SAS kan sælge flybilletter til 2200 kroner - det samme som til New York eller deromkring. Jeg vil kalde det helt utilladeligt, siger Mouritzen, der selv har skiftet flyveren ud med toget eller egen bil, når han skal til København. Konkurrencestyrelsen har efter klage fra en enkeltperson i Aalborg og en mere generel henvendelse fra statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) foretaget en vurdering af billetpriserne. Og styrelsen siger i sin endnu ikke offentliggjorte analyse, at billetpriserne ikke kan siges at være urimelige, da ruten fortsat giver underskud. Men den forklaring giver Peter Mouritzen ikke meget for: - Der skal vist meget kreativ bogføring til at lande med et underskud på landets vel mest trafikerede flyrute, siger Peter Mouritzen. Han antyder, at underskuddet som det tidligere har været fremme må skyldes, at man vælter omkostninger ved rabatter på internationale flyrejser over på flysæderne på indenrigsruterne. Men i Konkurrencestyrelsen siger fuldmægtig Helle Lange, at underskuddet er helt reelt og baseret på de omkostninger, der er forbundet med ruten. - De oplysninger om billetpriser, omkostninger og skatter, vi har hentet hjem for alle tre selskaber, der beflyver ruten - foruden SAS er det Scancon og Cimbrer - viser, at der flyves med underskud. I den forbindelse er det helt legalt, at der sælges flysæder billigere i tilslutning til internationale flyvninger, siger Helle Lange, som ikke kan uddybe de fortrolige tal yderligere. - Jeg kan dog godt røbe, at der altid betales for et sæde i indenrigsflyet, i visse tilfælde ned til 200 kroner. Men det er jo et stærkt begrænset antal billetter, der sælges på den måde, og set i det brede lys er der tale om sæder, som ellers ville have stået tomme, forklarer Helle Lange. - Bare for at tage et eksempel kan man jo nævne, at i dag betaler nogle mennesker på bestemte tidspunkter 7000 kr. for en returbillet København-Bruxelles, mens andre giver 1000. På den måde er der en masse forskellige priser, som der vil være i kampen om kunder på et frit marked. Hun tilføjer, at styrelsen først afleverer resultatet af analysen til Konkurrencerådet på et møde 18. juni. Allerede i starten af maj har styrelsen dog afleveret sine synspunkter til Folketingets erhvervsudvalg, som også har interesseret sig for sagen. Statsministerens henvendelse til styrelsen gik i øvrigt på, om man ikke kunne gøre noget specielt for pendlerne på ruten, som blandt andet Enhedslistens Per Clausen tidligere har rejst krav om. Umiddelbart synes det ikke at være tilfældet.