Fornyet lærelyst, forhåbentlig

For et halvt år siden begyndte Unge på sporet-kurset for elever uden afgangseksamen. Kursister og undervisere synes, udviklingen går den rigtige vej

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

De omfordelte kopiark bliver læst og diskuteret i undervisningstiden, og lektierne bliver lavet på skolen. Kurset prøver at motivere kursisterne til at få lyst til at lære mere ved ikke at påtvinge dem lektier i dagligdagen.

- Her er ikke så mange regler, og der er mere tid til den enkelte. Man får mere lyst til at lære noget, mener Sabrine Tange, en af kursisterne i projektet på VUC, Unge på Sporet. Eleverne har lige haft samfundsfag, og nu skal de hen at smøre rugbrødsmadder. Hver fredag købes der ind til den kommende uges måltider, og så anretter eleverne i fællesskab morgenmad og frokost som en del af skoledagen. - Dagen bliver en helhedssituation, hvor måltiderne sikrer en dialog med lærerne og de andre, udover at det er vigtigt, at eleverne får noget ordentligt at spise inden de skal til at lære noget, fortæller studievejleder og underviser Ole Mikkelsen. Når de er fuldtallige er de 18, og hver enkelt elev får tildelt opmærksomhed på kursistholdet. Det opnås blandt andet med en individuel faglig plan, som laves, inden eleverne begynder på holdet. Ved hjælp af nogle tests finder lærerne ud af, hvad en elevs stærke og svage sider er, og så lægges der en plan for, hvilke resultater man gerne vil opnå inden måneden er gået - et mål kan for eksempel hedde, at eleven gerne vil være bedre til at regne med brøker. Men kurset har også en menneskelig dimension. - Vores elever har det til fælles, at de er blevet behandlet lidt hårdt af samfundet. Derfor handler kurset ikke kun om at få nogle konkrete kundskaber, men lige så meget om at give dem noget struktur på tilværelsen. De skal opleve tryghed hos os og få mod på livet. Og det får de dels ved en skemalagt uge, men også ved at have det sjovt og tage ud at bowle eller spise til middag hos en af lærerne, fortæller Ole Mikkelsen. Ole Mikkelsen underviser kursisterne i matematik, men forklarer, at lærerne kommer tæt på eleverne på en måde, hvor de også af og til fungerer som socialrådgivere.