Forsker: Aftale vil kun omvende få bilister
Ny aftale om flere tog og billigere billetter vil næppe få mange bilister til at tage toget, mener forsker.
Forsker: Aftale vil kun omvende få bilister
Trafikforsker Harry Lahrmann mener, at regeringens trafikaftale med Dansk Folkeparti og Enhedslisten kun giver et halvt skridt i retning af mere plads på vejene og i togene.
Hvis 10 skridt kan føre til målet, er der taget et halvt, mener han.
- Det bliver ikke et kæmpe ryk, siger forskeren.
Aftalen betyder blandt andet billigere billetter uden for myldretiden, rabatkortet HyperCartd til flere unge og flere tog på Sjælland.
- Takstnedsættelser og HyperCard er jo godt for dem, der kører kollektiv trafik i forvejen. Det skulle afløse trængselsringen, men det får nok ikke nogen bilister til at hoppe op i tog og kollektiv trafik, siger Lahrmann.
Flere tog til Sjælland er en god idé.
- Der er ingen tvivl om, at det er ganske fornuftigt at indsætte mere materiel i myldretiden. Det kunne måske lokke nogle få bilister over, fordi der er kapacitetsproblemer på banerne på Sjælland, siger han.
Imidlertid skal der meget mere til, hvis bilisterne skal vandre over i tog og busser, når de skal til arbejde.
- Hvis du vil have nogle over, skal du primært gøre den individuelle trafik dyrere. Når du har gjort det, og folk er motiveret, skal der selvfølgelig være plads i den kollektive trafik, siger forskeren.
- Bare at skabe plads i den kollektive trafik hjælper faktisk ikke ret meget, siger han.
Harry Lahrmann er medlem af Trængselskommissionen, som skal finde løsninger på den tætte trafik i København.
Han cykler selv på arbejde. Men det tager også kun 15 minutter fra hjemmet til Aalborg Universitet. Hans kone tager deres ene bil.
/ritzau/