Forsker på afveje

I tilknytning til den nu droppede betalingsring omkring København var der onsdag morgen i Nordjyllands Radio et interview med trafikforsker på Aalborg Universitet, Harry Lahrmann. Man var ved at få havregrøden galt i halsen, da hans vise forskerord strømmede ud i æteren.

Trængselsproblemer i og omkring hovedstaden er blot en lille del af problemet, mente han. Betaling for kørsel i hovedstadsområdet vil nemlig kun påvirke CO2-udslippet marginalt. Derfor skal alle bilister betale for at køre på landevejene. Også langt ude på landet, hvor der er langt mellem bilerne, og hvor de trafikale problemer er ikke-eksisterende. Konklusionen fra den indsigtsfulde forsker lød, at der er et udtalt behov for at gøre det dyrere at være bilist. De allerede eksisterende tårnhøje afgifter er slet ikke nok. Heller ikke de tårnhøje priser på brændstof. Nej, en lille tingest installeret i bilen skal afrapportere, hvor og hvor langt den enkelte bilist kører, hvorefter staten udskriver regningerne til de sagesløse bilister, der skal på arbejde, hente og aflevere børn, besøge familie eller på indkøb. En betalingsordning som foreslået af Harry Lahrmann vil måske nok tvinge danskerne ud af privatbilerne. Men den vil samtidig smadre familiernes hverdag, der ikke mere vil kunne hænge sammen på rimelig vis, og den vil sætte et i forvejen kriseramt Danmark endnu mere i stå. I stedet for privatbiler på vejene med folk på vej til og fra arbejde, transport i erhvervsmæssig øjemed m.v., vil der nok blive et større behov for at have gang i de mange brændeovne rundt omkring i de små hjem. Allerede i dag stammer 70 pct. af CO2-udledningen fra brændeovne, så måske er bilerne ikke det største problem, når det kommer til stykket? - Man kan ind imellem også få den kætterske tanke, at en del af CO2-bekymringerne i virkeligheden er et skalkeskjul for den politiske iver efter at finde nye måder at inddrive skatter på med henblik på at kunne styre borgernes liv fra morgen til aften og fra vugge til grav. Denne politiske udvikling i retning af et totalitært overvågningssamfund bidrager Aalborg-trafikforskeren i allerhøjeste grad til at fremme (!).