Forskere: Bryd den sociale arv i børnehaven

En tidlig og systematisk indsats i daginstitutionerne kan være med til at nedbringe den negative sociale arv. Det konkluderer en række forskere, som med Socialforskningsinstituttet (SFI) i spidsen.

Forskning 26. juni 2003 08:45

De har udarbejdet en rapport med nationale og internationale erfaringer til socialminister Henriette Kjær (K). Den offentliggøres i dag sammen med de initiativer, som Henriette Kjær på baggrund af rapporten vil foreslå for at komme den negative sociale arv til livs. Rapporten viser, at ti procent af de danske børn har en øget risiko for at blive "udsatte" på grund af sociale belastninger i familien. Den udvikling kan tages i opløbet, hvis der sættes effektivt ind allerede i to-tre-års-alderen, viser udenlandske erfaringer. - Men kun hvis man laver en kvalificeret indsats, hvor man stimulerer barnet både intellektuelt, personligt og socialt, understreger lektor Bente Jensen fra Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU), som er en af forskerne bag rapporten. Hun foreslår, at der laves individuelle handlingsplaner for børnene, og at man overvejer, hvordan personalet kan kvalificeres til en styrket indsats. Og ikke mindst bør der satses på en mere systematisk indsamling af viden. For selvom rapporten bærer titlen 'vidensopsamling', konkluderer den, at vi i Danmark har meget lidt viden om daginstitutioners og skolers indflydelse på den negative sociale arv. Og kommunerne griber indsatsen vidt forskelligt an. - Vi ved meget lidt om, hvad der virker og hvorfor. Det er faktisk det alvorligste problem, vi står overfor, siger SFI's forskningschef Niels Ploug, som har stået i spidsen for rapporten.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...