Forskning

Forskere finder miniplanet med ringe

Astronomer har observeret det femte objekt i solsystemet med ringe om

KØBENHAVN:Hidtil har forskerne kun observeret ringe af kosmisk materiale omkring de store planeter Jupiter, Uranus, Neptun og især Saturn, der er kendt for sit smukke og spektakulære ringsystem.

Men nu har et internationalt hold af astronomer fra blandt andet Niels Bohr Institutet fundet den første miniature-planet med to tætte ringe af is og småsten.

Det drejer sig om himmelobjektet Chariklo, en asteroidelignende klippe med en diameter på 250 kilometer, der befinder sig to milliarder kilometer ude i solsystemet mellem Saturn og Uranus, oplyser Københavns Universitet.

Et nyt kamera monteret på en dansk stjernekikkert på La Silla-observatoriet i Chile spiller en hovedrolle i den astronomiske opdagelse, som offentliggøres i det videnskabelige tidsskrift Nature.

Kameraet har en fantastisk høj opløsning og er udviklet på Niels Bohr Institutet, fortæller astronom og lektor Uffe Gråe Jørgensen. Det bruges især til at lede efter exoplaneter, det vil sige planeter i andre solsystemer.

Men kameraet bruges også til andre projekter, og tilfældigvis kiggede astronomerne på Chariklo, mens den passerede en stjerne. Når det sker, falder stjernens lysstyrke en anelse, men lyset faldt også uden for objektet. Det viste, at der er en skive af materiale rundt om Chariklo, som siden blev fulgt af seks andre observatorier i Sydamerika.

- Vi ledte slet ikke efter ringe, for de er aldrig nogensinde observeret rundt om små objekter som Chariklo, så det er totalt overraskende. Hele passagen varede kun fem sekunder, men vi kunne opklare utrolige detaljer, siger Uffe Gråe Jørgensen.

Der er tale om to separate tynde ringe, som består af ispartikler og småsten. De to ringe er kun 3 og 7 kilometer brede og få hundrede meter tykke.

- De er målt på en afstand af to milliarder kilometer med en nøjagtighed på plus/minus nogle få hundrede meter. Det er virkelig imponerende, siger Uffe Gråe Jørgensen.

Materialet i de nyfundne ringe stammer sandsynligvis fra en kollision mellem Chariklo og et andet himmellegeme.

/ritzau/