Fortællingen i fokus

I en hel uge har eleverne på privatskolen beskæftiget sig med den gode historie på tværs af medierne.

Skolevæsen 6. oktober 2002 08:00

HJØRRING: - I'm a survivor ... Musikken fra "Destiny's Child" drøner ud af højttaleren på Hjørring Private Realskole. En flok piger danser rundt på scenen og laver bevægelser, man ellers kender mest fra MTV. 6. klasserne er ved at øve det teaterstykke, de har brugt den sidste uge på at lave. - Det har været sjovt, siger Stefanie Brix fra 6.b. - Vi har selv lavet koreografien. Mange af os går til dans, så vi har taget noget derfra. Teaterstykket er en af de mange aktiviteter, der har været i gang i den forløbne uge. Temaet har været "Den gode historie - På tværs". - Det er en landsdækkende festival, hvor biblioteker, boghandlere, skoler og så videre laver en fælles indsats for at styrke bogens position, siger skolebibliotekar Lene Riis. Det var hende, der fik idéen til at bruge "Den gode historie - På tværs" som tema på skolen. - Jeg laver hvert år et arrangement med forfattere på skolebiblioteket, men i år syntes jeg, at det var oplagt at benytte mig af festivalen. Jeg var tidligt ude for at søge amtet om penge til gæstelærere, og i august fik jeg dem bevilget. Ud over det oplagte mål med at stimulere elevernes læselyst er der også andre tanker bag temaet. - Når man hører eller læser en historie, lærer man også noget om sig selv og livet. Ifølge Lene Riis har eleverne været meget optagede af de forskellige emner. - Der har været en utrolig ro på skolen, selvom der har været så megen aktivitet. I børnehaveklasse, 1. og 2. klasse har de arbejdet på tværs af klasserne med fortællevenner fra 8. klasse. Et af målene med det er, at børnene skal få venner på tværs af klassetrin. På skolen håber man, at det kan føre til mindre mobning. Kirsten Dahlmoes har været lærer på det forløb og har især beskæftiget sig med dukketeaterværkstedet. Fra det har hun gode erfaringer med de tre elever fra 8. klasse, der er tilknyttet værkstedet. - De har været så gode. De forbereder sig og tager ansvar. En af dem, der taget ansvar, er Karen Korsbæk Madsen fra 8.b. - Man er lige pludselig blevet voksen. Vi laver sådan set det hele. De voksne er der mest for at støtte. Hun synes, det er sjovt, at de kan lave og lære noget helt andet end det, de plejer. - Det er spændende at se den fantasi, børn har, og at høre deres mening. Jeg har også lært, hvordan man fortæller, så det bliver spændende. Men det er et stort ansvar, børn tror, at man kan alt. Blandt de mange andre aktiviteter ugen igennem har været animation og tegnefilmsproduktion, rollespil, billedhistorier i keramik og den gode naturvidenskabelige historie.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...