Forulykket F-16 flyves hjem i to dele

Skroget på 7,5 tons skal med Hercules-fly. Motoren flyves først med lufttankningsfly til Holland og derefter med lastbil resten af vejen til Danmark

AALBORG:Det danske F-16 fly, som kort før jul kørte af banen under landing på Bagram-basen i Afghanistan, har nu fået pillet blandt andet vingerne og motoren af flyet og er nu klar til at blive fragtet tilbage til Flyvestation Aalborg. Selve skroget samt løsdele på op mod 10 tons flyves hjem med et Hercules C-130 transportfly og ventes at nå Aalborg tirsdag. Motoren flyves til Holland med et lufttankningsfly og køres derfra den sidste etape mod Danmark ad landevejen. De seks danske fly holder til på Manas-basen i Kirgisistan, hvor de sammen med seks norske og seks hollandske F-16 flyver missioner ind over afghansk luftrum. Men da flyet med betegnelsen E-006 den 19. december efter endt mission skulle tilbage for at lande, var basen indhyllet i dårligt vejr. Derfor måtte piloten lande på sin alternative landingsplads - Bagram. - Vejret på Bagram var godt nok. Der havde været en byge lidt før, piloten skulle lande, så banen var lidt våd, men ellers var der ingen problemer, oplyser oberstløjtnant Sparrevohn, der er chef for Flyvesikkerhedstjenesten i Flyvertaktisk Kommando (FTK). Han er i øjeblikket stedfortrædende formand for den havarikommission, der er sat til at udrede årsagen til hændelsen. - Da flyet satte hjulene på landingsbanen, lykkedes det af en eller anden grund ikke piloten at reducere farten, og flyet kørte cirka 300 meter af banen - over en grusvej, hvor næsehjulet knækkede - og ud i et minefelt, hvor luftindtaget borede sig ned i jorden, fortæller oberstløjtnanten Skilles i atomer I følge foreløbige meldinger var der tilsyneladende ikke er lys i nogle af flyets advarselslamper i cockpittet. Men på et tidspunkt blev piloten klar over, at han ikke kunne nå at bremse flyet, inden landingsbanen slap op, og han valgte at skyde sig selv ud af flyet, som nødprocedurerne foreskriver. Først når katapultsædet kommer tilbage til Danmark og bliver analyseret, kan det præcist fastlægges, hvornår i forløbet piloten trak i nødhåndtaget. Under alle omstændigheder går der mindst et halvt år, inden E-006 igen kan komme på vingerne ved egen hjælp. - Vi regner med at motoren har fået intensive skader. Da flyets luftindtag borede sig ned i jorden, kørte motoren stadig, så der er kommet en masse skidt og snavs igennem motoren. Og det har den bestemt ikke godt af, så der skal en fuldstændig gennemgribende reparation af motoren til, siger oberstløjtnant Sparrevohn. Udover motoren har også cockpittet fået skader. Sprængladningerne, der aktiveres og blæser cockpittaget af i tilfælde af, at piloten skyder sig ud, efterlader krudtslam i alle afkroge. Godt nok er cockpittet nu blevet støvsuget, men man er nødt til at sikre sig, at et hvert lille korn er fjernet, før det igen er sikkert at sende flyet på vingerne. Også skroget skal gennemlyses for eventuelle revner og skader, når det er tilbage på Hovedværkstedet på Flyvestation Aalborg. Stort set hele vejen rundt om Bagram-basen er der minefelter. Dog er alle miner i normal sikkerhedsafstand af banerne blevet ryddet. En mulig årsag til, at begge bremsesystemer svigtede på det danske F-16 fly E-006, kan være en utæthed ved bremserne Foto: Forsvarets Havarikommission.