Fotografier i stort format

I en tid hvor alting helst skal gøres så billigt og hurtigt som muligt, går Søren Larsen imod strømmen. Han fotograferer i slowmotion. Med et lidt finere udtryk laver han fotografisk kunst.

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Søren Larsen bruger lang tid på at udvælge og bearbejde sine motiver, før de bliver printet ud og rammet ind.

Foto: Søren Larsen- Ligesom maleren bruger sine farver og pensler som redskab, bruger jeg kameraet som redskab for min kunst. Jeg registrerer ikke kun. Jeg vil også fortælle en historie, som bliver nærværende for den, der ser på det, forklarer Søren Larsen. Store formater Han har sin kreative arbejdshule i et industrikvarter i Skalborg, hvor han laver sin store billeder. Og de er meget store. Helt op til 120x360 cm, og fotografen gør nærmest en dyd ud af en arbejdsproces, som er både besværlig og kostbar. Han er nemlig ikke til hurtige og nemme løsninger i serieproduktion. Han styrer selv hele processen med udvælgelse og efterbehandling af billederne, der bliver pakket ind i en lækker kvalitet. Ikke noget med at lime billederne op på en billig papplade og smække en standardramme omkring. Kunderne skal både kunne se og mærke, at de har fået et unikt billede.Foto: Søren LarsenIngen nemme løsninger For eksempel er glasset udvalgt med omhu. Det har en meget lav reflektion, og glasset yder optimal beskyttelse mod solens uv-stråler. 45-årige Søren Larsen har brugt to år på at oparbejde den samling af billeder, som lige nu står i atelieret, og før billederne findes værdige til at blive rammet ind, er mange blevet kasseret, forklarer han og benytter fremvisningen af en stor printer til at tørre noget usynligt støv af med sit trøjeærme. Et billede kan sagtens tage en helt arbejdsdag, og for Søren Larsen er kun det bedste godt nok. Inspiration i regnvejr Han trækker tit i gummistøvler og går ud i den nordjyske natur for at finde sine motiver. Gerne når det er regnvejr, for så bliver farver og følelser meget mere intense. Kunsten er at fange stemningen af det krogede træ, bølgeskvulpet i strandkanten eller de rustne jernkæder på fiskerihavnen, så det også trænger igennem, når billedet hænger på en væg. For eksempel i venterummet hos revisoren eller tandlægen. Ikke fordi de smukke billeder skal dulme en smertende økonomi eller tand, men fordi farver, former og motiv skal signalere virksomhedens identitet. - Jeg har jo ikke bare taget et billede af en hybenbusk. Det kan alle gøre. Jeg har fanget en øjeblik, som fortæller, at omgivelserne forandrer sig. Vi forandrer os. Sådan som noget ser ud lige nu, ser det ikke ud næste gang, forklarer han og peger på de visne grene og vækster i baggrunden af billedet med hybenbusken. Øjeblikket understreges af regndråben, der former sig på spidsen af et blad.Søren Larsen bruger lang tid på at udvælge og bearbejde sine motiver, før de bliver printet ud og rammet ind. Find dit eget udtryk Et andet værk er marehalmen, som bøjer sig i vinden. Et nærstudie af et stykke nordjysk natur, men måske også er et budskab om, at man som person skal stå ved, hvem man er. Selv om det kan være både besværligt og give blæsevejr. Men uanset opgaven og oplaget er hans tilgang den samme. - Jeg søger altid mit eget udtryk, og det er min erfaring, at det er mest ærligt. Jeg forstår ikke al den snak om coaching. Det er bare tomme floskler i stedet for at sige til sig selv: Hvordan vil du gerne have, at andre folk skal opfatte dig, og hvordan får du det vist. Fotografisk kunst er i sin vorden i Danmark, og for Søren Larsen er det indtil videre en sidebeskæftigelse. Han tjener fortsat sit daglige brød på reklamefotografiet, og de fleste har på et tidspunkt stiftet bekendtskab med hans arbejde. Han har nemlig i flere år arbejdet for IKEA og har i 13 år været med til at fotografere møbelgigantens årskatalog, der har plads i reolen i mange danske hjem.Billederne er så store, at man nærmest får en fornemmelse af selv at være midt i naturen. Foto: Claus SøndbergAf Lars Termansen