Lastbilkørsel

Fra Bedford til Volvo

Meget er forandret, siden Bent Andersen startede som vognmand i 1956

De første mange år kørte Bent Andersen altid Bedford. Så han holder meget af sin veteranlastvogn model 1939. Med i familiefirmaet er også hans hustru Elly Andersen og sønnerne Gert og Sten Andersen. Sten kunne dog ikke være med, da billedet blev taget. Foto: Michael Bygballe

De første mange år kørte Bent Andersen altid Bedford. Så han holder meget af sin veteranlastvogn model 1939. Med i familiefirmaet er også hans hustru Elly Andersen og sønnerne Gert og Sten Andersen. Sten kunne dog ikke være med, da billedet blev taget. Foto: Michael Bygballe

FARSØ:En Bedford lastvogn model 1953, en Dodge lastvogn model 1948, en anhænger samt fragtruten mellem Farsø og Aalborg. Det var værdierne i den vognmandsforretning, som 23-årige Bent Andersen købte i 1956. - Plus en grisetur til Aars, tilføjer han. Siden voksede Farsø Vognmandsforretning sig kæmpestor, men er i dag skrumpet ind igen - i hvert fald med hensyn til antallet af ansatte. Mængden af forskellige opgaver er imidlertid stadig stor. I sidste uge kunne Bent Andersen markere sit 50 års jubilæum som selvstændig vognmand. Nu er det ganske vist de to sønner, Gert og Sten Andersen, der har hovedansvaret for firmaets drift, men Bent Andersen er stadig mand for at snuppe en køretur, hvis der er rigtig travlt. - Jeg går lidt til hånde, siger han med et smil. Og hans hustru Elly tager sig fortsat af regnskaber og lønninger, sådan som hun har gjort det i mange år. Hvorfor det egentlig blev noget med lastbiler, kan Bent Andersen ikke helt svare på. - Jeg er landmandssøn, men inde ved militæret kom vi jo til at køre. Så det er nok dét, mener han. Smør til Aalborg Fragtruten og griseturene lagde en god bund under virksomheden i starten. Slagtesvinene skulle fragtes til slagteriet i Aars hver onsdag, og tirsdag og torsdag kørte Bent Andersen mellem Farsø og Aalborg. Smør fra Farsø Mejeri kom med til Aalborg. Den anden vej fragtede han blandt andet koks, som han kørte direkte ud til private kunder. - Sommetider slæbte jeg sække med koks helt op under taget til en ældre dame. Dengang var der ingen hjælpemidler. Vi bar sækkene på ryggen, og når vi skulle køre med korn eller grus, måtte vi selv skovle det op på bilen, fortæller han. Bent Andersen kørte også med sneplov om vinteren. - Der var ikke så mange sneplove dengang. Så det skete, at dyrlægen eller jordemoderen ringede for at køre med, hvis de ellers ikke kunne komme frem, husker han. Ret hurtigt fik den unge vognmand ansat nogle chauffører. I en periode talte Farsø Vognmandsforretning næsten et halvt hundrede biler og cirka 70 medarbejdere. Samtidig fandt Bent Andersen tid til at engagere sig i de danske vognmænds arbejdsgiverforening og i det lokale byråd, hvor han fra 1986 til 1990 var valgt ind for Det konservative Folkeparti. Formand for Farsø Erhvervsråd har han også været. Solgte fragtfirmaet I 1990 valgte Bent Andersen at sælge fragtfirmaet. Tilbage blev vognmandsforretningen suppleret med kølevogne og et flyttemandsfirma. - Sønnerne kom ind i firmaet på det tidspunkt, og så syntes vi, at det var rart at starte med noget nyt, som kølevognsforretningen, siger Bent Andersen. Gert Andersen supplerer: - I Danmark skal man enten være rigtig stor, eller også skal man have en niche. Vi er fire ansatte nu, og fordelen ved dét er, at man kan overskue det hele og er tæt på kunderne. Samtidig har firmaet dog en række folk, de kan tilkalde med kort varsel, når der er brug for ekstra arbejdskraft. Et af de mange forretningsområder er salg af sand og grus til private. Der ligger fire dynger på pladsen foran firmaets hal på hjørnet af Tulipanvej og Røjbækvej, og så kan folk selv komme og læsse på en trailer døgnet rundt. Pengene smider man i en boks. - Det kører fantastisk. Man har altid brug for den slags i weekenderne, når forretningerne er lukket. Og folk er meget ærlige. Det kan vi se, for der er videoovervågning på pladsen, fortæller Gert Andersen. Inde i hallen opbevarer firmaet flyttegods, som folk af den ene eller anden grund ikke har plads til i en periode. Behovet for opmagasinering af indbo er så stort, at Farsø Vognmandsforretning har yderligere et lager et andet sted. - Generelt synes jeg, at vi har rimeligt fyldt op med opgaver. Og nogle gange har vi så ekstra travlt. Så er det rart at have nogle ekstra folk at trække på, fastslår Gert Andersen. Og faderen nikker. Han er stadig klar til at give et nap med.