Fra det perfektionistiske til det surrealistiske

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Grethe M. Maurseth har fundet dette motiv i Fjordbyen i Aalborg.

Det er et udmærket initiativ, Aalborg Kunstpavillon har taget ved at vise en fotoudstilling med kvalitet. Der deltager seks fotokunstnere. Nogle udmærker sig ved en ekstrem teknisk perfektionisme i beskrivelse af naturlandskaber ledsaget af en stor fornemmelse for naturens skønhedsværdier. Andre lægger mere vægt på særegne miljøbeskrivelser, uden at der slækkes på det tekniske aspekt. Atter andre nærmer sig det filosofisk surrealistiske i udtrykket. Det er ikke kedeligt at opleve. Hvis der er foretaget skrappe fotomanipulationer, hvilket der som bekendt er rige muligheder for i dag, mærker man det ikke her. Lars Brorson Fich er en af dem, der viser landskaber med hav. Hans billeder er betagende enkle i motiverne. På en rolig vandflade, der er matteret af et krybende lag dis i gråtoner, hæver sig tre tynde pæle. Intet andet. Det er spækket med stemning. I et andet billede er det en simpel træbænk, der hæver sig over vandfladen. Er det mon en kommentar til den globale opvarmning? Kjeld Thomsens landskaber er mere komplekse i motiverne, men lige så teknisk fuldkomne. Her er vi på land i skove og enge med solstråler, hvis retning i rummet fremhæves af dis. Et par af dem er i panoramaformat og som de øvrige tonet svagt i brunrøde pastelfarver, der signalerer ælde. Man fornemmer luftens fugtighed, stilheden og lyset i hans billeder. Grethe Marian Maurseth er af en helt anden type. Hun viser stemningsmættede billeder fra Fjordbyen, eller Skurbyen, som vi kalder den. Man føler sig hensat til Christiania. To store farvebilleder af henholdsvis en ramponeret motorbåd på land og en orangemalet træhytte med blafrende vasketøj i forhaven dominerer lokalet. Grethe M. Maurseth viser også nogle fotografier, der er fremkaldt eller trykket på groft, håndlavet papir. Det giver fotografierne en anden interessant rustik fremtræden end den traditionelle metode. Men det sker på bekostning af billedernes skarphed. Tonio Groslier Jeppesen har været i Frankrig og taget nogle fascinerende billeder af kanalmiljøer, bymiljøer og landskaber. De gamle patinerede kulturelementer i bygninger, gravsteder, slotte og butikker står knivskarpt i deres rustikke ælde. Der er en velsignet ro over miljøerne. Udstillingens mest markante værk er fotograferet af denne kunstner. Titlen er "Le Masque". Masken er en levende ung kvinde med hvidmalet ansigt, blå øjenskygger, røde læber og et imponerende blondt strithår, der som en glorie omkranser ansigtet. Man bliver i festhumør ved at betragte dette billede. Hun står da også klar til at blæse en fanfare i en saxofon. Alle Kjeld Ravns billeder bærer titlen: "Spejling". Flere motiver synes at optræde i samme billede, idet nogle glasflader spejler dem indbyrdes. Det oplever man ofte i en moderne storby, og det fanger han fint i sine billeder. Nogle af dem går helt over i det surrealistiske eller i det grafiske. Den sidste kunstner, Jarmila Cuhra, er anderledes. Nogle af hendes billeder virker nærmest filosofiske. Dette kommer mest til udtryk i værket: "Opstandelse". Man ser en tåget solnedgang over et hav. Øverst i billedet hænger en fugl i luften, men den er stendød. Den ligner en rådnende mallemuk, der er fotograferet på stranden og derpå er fotomanipuleret op i himlen. Billedet virker dog stærkt. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Foto. Seks fotografer Aalborg Kunstpavillon Til 31. januar