Frederikshavn

Fra Frederikshavn til resten af verden

Marineservice skaber nordjyske arbejdspladser

FREDERIKSHAVN:Vestergaard Marine Service A/S i Frederikshavn reparerer nu også propeller, propel-aksler og rorstammer på skibe over hele verden. I stedet for at de gigantiske dele transporteres til værkstedet i Frederikshavn, sender firmaet folk til fjerne destinationer for at løse opgaverne på stedet. Vestergaard Marine Service A/S har ellers hidtil udelukkende specialiseret sig inden for reparation og vedligehold af alle typer dieselmotorer til skibe, boreplatforme og kraftværker. Udvidet kompetance Med reparation og vedligehold af propeller og rorstammer både på værkstedet i Frederikshavn og rundt omkring i verden, har virksomheden udvidet kompetencefeltet og samtidig antallet af medarbejdere. I dag er 20 medarbejdere beskæftiget i den tre år gamle virksomhed, der har til huse i Frederikshavn Maritime Erhvervspark. - Grunden til udvidelsen giver egentlig sig selv, fortæller indehaveren af Vestergaard Marine, Morten Vestergaard. - Vi vil gerne sætte yderligere gang i hjulene, øge vores omsætning og skaffe flere arbejdspladser til landsdelen. Efterspørgsel fra såvel vores danske som internationale kunder gav os samtidig et fingerpeg om, at der er et reelt behov for de løsninger, vi nu tilbyder. De store propeller, der med deres enorme styrke driver store skibe, kan vise sig skrøbelige, når de udsættes for havets og naturens kræfter. En forkert sø eller undersøiske forhindringer, der bliver opdaget for sent, kan sætte en stopper for rejsen for selv de største skibe. Når skaden er sket, skal der fagfolk til for at identificere og evaluere omfanget - og naturligvis til at udføre reparationen. For at minimere antallet af både små og store reparationer, er også løbende vedligehold af afgørende betydning. - Og det er her, vi kommer ind, siger Morten Vestergaard. Virksomhedens kunder serviceres enten på det 1200 m2 store værksted i Frederikshavn eller af medarbejdere, der rejser ud med det udstyr, der skal til for at få skadens omfang gjort op og få udført reparationerne på stedet. - Lige nu har vi folk i Holland, og i juli venter en opgave på en fisketrawler i Namibia, fortæller Morten Vestergaard. Tid er penge - Det, der adskiller os fra mange andre leverandører af samme ydelser er, at vi gerne rejser ud og løser kundens problem på stedet, siger Morten Vestergaard. - Det er en meget tidskrævende proces at skulle transportere store komponenter til et værksted langt væk, og som ikke kan undgå at forlænge forløbet. Når vi sender vores specialister afsted, sparer kunden tid, og da det selvsagt er meget omkostningsfuldt, hver gang et skib må tages ud af drift, er tidsperspektivet af afgørende betydning for de allerfleste kunder, påpeger indehaver Morten Vestergaard. -halb