Fra garage til showroom

Jysk Vin i Randers er forlængst flyttet fra garagen

9
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Christian Søndergaard, Jysk Vin, Randers.

Jysk Vin er et tidsbillede på udviklingen af vinvaner i Danmark. Firmaet begyndte som en fritidsinteresse i begyndelsen af 1980’erne, hvor parcelhusets garage var det naturlige sted for opbevaring af det lille lager, der var taget hjem fra Frankrig. Den slags virksomheder blev af de mere professionelle lidt nedladende kaldt garageimportører. Det var i den garage i den nordlige ende af Randers, at jeg første gang mødte Christian Søndergaard i 1985. Sammen smagte vi et par vine fra Côtes-du-Rhône. De var unge og friske – lidt for friske til min smag dengang, men håndværket var helt i orden. Der går en lige linje fra de første vine smagt i garage til det, man i dag kan smage hos Jysk Vin i nydelige salgslokaler ud til Aarhusvej i den anden ende af Randers. Indsigten i og kærligheden til Rhône er uformindsket. I de mange år er min smag blevet trukket tættere på de unge, friske vine fra Rhône, som for mig stadig er en del af Jysk Vins image. Stilsikkerheden lægger Knud Søndergaard selv vægt på. Nu er sortimentet betydelig større, end det kan rummes i en garage. Bag showroomet, der har adresse på Haraldsvej, ligger en stor lagerhal, som fortæller, at forretningen er langt mere end fritid for alle implicerede. Selv om butikken har vokset sig så stor, at der nu er 15 ansatte (i arbejdstid ni fuldtidsstillinger), har Christian Søndergaard holdt fast i sit arbejde på Handelsskolen i Randers som lærer. Hans kone, Kirsten, der er en lige så aktiv deltager i Jysk Vin, fortsatte også sit arbejde som tandlæge. I 1996 var butikken blevet så stor, at der var brug for flere hænder. Da trådte Flemming Olsen til som medejer. Han står i dag for den daglige drift med Christian Søndergaard som en aktiv og medarbejdende direktør. Kirsten Søndergaard står bl.a. for kontakten til producenterne. Når man ser ned gennem prislisten, er kærligheden til Rhône tydelig med 12 producenter derfra. De dækker fra den daglige vin fra skråningerne mod syd til de store og flotte syrah-vine fra den nordlige ende af området. Det er også markant, at der stort set kun er tale om mindre familiedrevne virksomheder, der handles med. Christian Søndergaard mener, at det er der, man får mest for pengene. En del af konceptet er også at opdage de gode producenter og skabe kontakt, inden de bliver berømte og scorer en masse point i de store magasiner. Point øger efterspørgslen og prisen. Familien Søndergaards kandidatjagt foregår f.eks. på restauranter i vinområderne. Tjenere kan tit fortælle om gode, lokale producenter, som derefter kan besøges. Det betyder meget, at der kan skabes personlige relationer med de implicerede. Det skal være rart at handle med vin. Det giver en masse rejseaktivitet, for alle producenter skal gerne besøges mindst hvert andet år. Jysk Vin forsøger ikke at konkurrere med supermarkeder, men betragter sig selv som en specialimport. Der skal være gode oplevelser for pengene, men der skal også være personlighed i det, der sælges. Christian Søndergaard synes, at der er for meget uniformeret vin. Hans tilgang til markedet betyder så også, at det ikke er muligt at vælge f.eks. mindre gode årgange fra. Måske sælges der ikke så meget af dem, men de skal markedsføres. Halvdelen af salget sker til virksomheder, en fjerdel bliver solgt på restauranter, og den resterende fjerdel er salg til private, enten direkte fra forretningen eller via internettet (www.jyskvin.dk). Selv om forretningen ligger i Randers, er der gode kontakter til Nordjylland. Der er aftaler om sortimentssamarbejde med Hadsund Vinhandel, og samarbejdsaftale med Mogens Olsen, Jysk Vin Skørping, og Tom Lindskog, Jysk Vin Thy. I forretningen er der også et mindre salg af pasta, olie, oliven og den slags, der ofte følger vinen. Det har den lille sideeffekt, at det er blevet lidt sjovere for kvinder at komme i butikken. Mændene ser på vin, og så fordriver deres ægtefæller tiden med at købe specialiteter.