EMNER

Fra Herodes til pilates

Vi går i flæsket på de indre rygmuskler og får ro i sindet

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Dorthe Lykke Olesen fortæller om mulighederne for at flekse på alle seks sundhedshold.

- Det er i yderstillingen, vi ånder ud, benene i hoftebredde, håndfladerne i gulvet, spænd bækkenet og knap navlen fast til rygraden, kommanderer instruktør Dorthe Lykke Olesen. - Og hold så hagen inde, tilføjer hun. I vrimlen af tilbud om træning af ryggen - både forebyggende og når det gør ondt - er vi havnet på gulvet i Mariagerfjord Kommunes Sundhedscenter på Brogade 3 i Hobro til en omgang pilates med LOF. - I modsætning til en masse andre træningsformer går pilates ind og arbejder med det indre korset, de dybe rygmuskler, og da man arbejder både med den fysiske træning og med åndedrættet, har pilates også en meditativ side, så det er godt for både sjæl og krop. Ikke så dårlig en modvægt til en travl og hektisk hverdag, siger organisationskonsulent og instruktør Dorthe Lykke Olesen. Tag dig sammen - Det er motivationen, det hele står og falder med. Forebyggelse er jo primært noget, man nævner i skåltaler, og mens vi alle venter på udspil fra forebyggelseskommissionen, sker der ikke så meget. Det er både motivationen hos politikerne og hos den enkelte, det handler om. - Vi reparerer frem for at forebygge, siger Dorthe Lykke Olesen. - Det er først, når skaden er sket, og vi har fået et vink med en vognstang, at vi gør noget ved det, siger Dorthe Lykke Olesen, der holder sig selv i form ved at ro om sommeren og svømme om vinteren og så en masse pilates. Svært i begyndelsen Det ser ikke svært ud. Nogle enkle øvelser på madras på gulvet, men hold da op, så går der kludder i vejrtrækning, og hoftebredden skrider. Men ind imellem bliver øvelserne da lavet, som de skal, selv af en nybegynder, og dem er der to af på holdet, der kører 10 gange. Kan man ikke på det ene hold kan man som noget nyt flekse til et andet og eventuelt vælge boldtræning eller cirkeltræning i stedet for. Fidusen ved pilates er, at man både opnår balance i krop og sind og får trænet de dybe muskler uden at skulle hoppe og springe. Udspændingen til sidst er også god, og allerbedst at kunne ånde ud og lettet op efter en time på måtten. - I begyndelsen er det svært, næsten som at lære at køre bil, men efter et par gange, finder de fleste rytmen. Åndedrættet styrer, og øvelserne bliver pludselig en helhed, trøster Dorthe Lykke, mens hun hurtigt får ryddet salen denne onsdag eftermiddag, hvor to hold skal til lige efter hinanden. -Pas på dig selv og husk, at det er regelmæssig træning hen over året, der gør den store forskel. Min egen oplevelse er, at det handler om motivation og glæde ved det lange seje træk – det at finde træningsformer, som man har lyst til at dyrke hele året/hele livet. - Jeg tror, at den afstressende/meditative del er et vigtig element - jeg har brugt mange timer og kroner hos fysioterapeut og kiropraktor tidligere. De sidste fem år har jeg undgået det, lyder det opmuntrende fra Dorthe Lykke. - Måske gør det meget ondt de næste par dage, men så bliver det bedre, trøster en af de andre kursister på vej ud af døren, mens jeg bøvler med at få støvler på. Det gør ondt alle vegne også i ryggen, så det kan bestemt kun blive bedre. Men næste morgen var det ikke så slemt, og jeg fik tømt opvaskeren uden at behøve at sidde på gulvet imens.