Turisme

Fra lejrsport til camping - og retur

Lejrchef - det lyder mere som en opsynsmand på en opdragelsesanstalt for uvorne spejdere end som leder af en moderne turistvirksomhed. Men forklaringen findes i fortiden, da camping hed ”lejrsport”

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Camping i Danmark tog sin formelle begyndelse i 1926, da en gruppe lejrsportsentusiaster startede landets første lejrklub. Dengang lå man i telt og levede primitivt. Foto: Holger Damgaard/Polfoto

I dag er camping danskernes foretrukne ferieform. Der er over 110.000 campingvogne rundt om i Danmark, og vi er Europas femtestørste aftager af nye campingvogne - de fleste tysk-fabrikerede. Men sådan har det langtfra altid været. For ikke så længe siden var camping et helt ukendt ord herhjemme, og de første campingvogne blev nærmest lavet af nød. Camping i Danmark tog sin formelle begyndelse lige før jul 1926, og af alle steder skete det i en lejlighed på Fælledvej på Nørrebro i København, hvor otte-ti entusiastiske “lejrsportsfolk” samledes om spisebordet og dannede den første egentlige “lejrklub” herhjemme. Begyndte i København Grupper af københavnere havde i nogen tid lånt et hjørne af en bondemands mark og købt hø til at ligge på i teltene. I Forenings-Danmark blev det hurtigt til klubber, som drev hver deres lille lejrplads, og dermed var grunden lagt til “Lejrklubben Danmark af 1926”, som senere blev til en egentlig campingunion, DCU. Det danske ord “lejrsport” blev allerede i midten af forrige århundrede afløst af det engelske “camping”. Camp, som slet og ret betyder “lejr”, og på pladserne så man villatelte, primuser og teltstænger af træ. Det med campingvogne startede først rigtigt herhjemme med Svalereden og Savværket i 1963. Hidtil havde campister i manges øjne været nogle “løjerlige fattiglus”, der sov på hø under imprægnerede lagner. Men i begyndelsen blev campingvognen ikke spået den store fremtid, da kun hver ottende danske familie havde bil (mod USA’s hver tredje), og hvad skulle man med en campingvogn uden en bil at sætte foran? Alligevel var der fremsynede forretningsfolk og “lejrsportsfolk”, der så muligheder i det rullende sommerhus, og som satte alle sejl til for at udbrede kendskabet til “dette nye”. Dengang i 1963 rullede de første forsøg på at skabe en camping-folkevogn ud fra Helmut Knaus’ lille virksomhed i Marktbreit i Sydtyskland. Den fik navnet “Schwalbennest”, Svalereden, og i dag er et svalepar på vej til reden stadig Knausfabrikkens bomærke. Knaus Schwalbennest var efter datidens målestok en utroligt velfungerende lille sag; en gasvandvarmer, som mange i forvejen kendte hjemme fra lejligheden, sørgede for komforten, og hvis familien kunne lide at ligge tæt, så var det i Svalereden, det foregik: tre personer (eller måske flere) på 134 gange 176 cm. Temmelig imponerende ud af en totallængde på mindre end tre meter. I dag er campingvogne oftest tre gange så lange. Prisen var dengang 8450 kroner. Danske vogne Blandt de første, der kom på banen med en dansk Svalerede, var den daværende ejer af Hinshøj Savværk i Alum ved Randers, Holger Jacobsen. Der var byggestop i Danmark, og det var umuligt for ham at få afsat de mange sommerhuse, der dannede fundamentet for hans savværk. Og hvad gør en driftig jyde så ved det? Han sætter hjul under sommerhuset og kalder produktet “en Caravan”. Hinshøj Junior på sølle 1,90 gange 2,50 meter var beregnet til tre personer, og med en egenvægt på 410 kg var det også så nogenlunde, hvad Ford Anglia’en eller Volvo P-18 kunne trække. Vognen så nærmest ud, som om den kørte baglæns. Den var flad fortil og havde strømlinet bagende. Men den kørte godt, var robust og blev solgt i et antal på over 300 til trods for, at den var væsentlig dyrere end f.eks. Knaus-vognen og de senere engelske Sprite, Ellis og Fleetwood - vogne, der kom til at præge danske campingpladser op gennem 60’erne og 70’erne. Hinshøj stoppede produktionen i 1979. Producent i Løkken Også andre danske fabrikker, som GAL Thorsen i Århus og MKP i Kolding opnåede i samme periode pæne salgstal. Den sidste danske serieproducent af campingvogne, RC i Løkken, måtte opgive som selvstændig virksomhed i 1992. Pudsigt nok har den allerstørste udvikling i Dansk Camping faktisk fundet sted siden da, og de senere år har Camping Branchen udråbt hvert år til at være et rekordår, når det gælder solgte campingvogne og autocampere. Danskernes interesse for at campere er tilsyneladende ikke til at bremse, og da Peter Outzen, formand for Camping Branchen, sidste år skulle gøre status efter sæsonen, sagde han: - Der er ingen tvivl om, at camping er blevet den mest populære ferieform i Danmark. Men det er også et helt andet publikum, der i dag vælger den mobile ferie, end det var for blot 20 år siden. De nye luksuriøse campingvogne og autocampere har gjort campingferien til en komfortabel affære. Flere af de nye modeller af campingvogne har mere at byde på end et almindeligt sommerhus. I år siger Peter Outzen: - Salget af nye campingvogne går forrygende. Alle meldinger fra forhandlerne tyder på nye rekordtal oven på sidste års boom. Det går altså rigtigt godt, og branchen peger på den meget store kvalitetsforbedring, der er sket på campingpladserne de seneste år, som en vigtig faktor for den fortsat stigende interesse. Danamrk har i dag 510 godkendte campingpladser og der sælges cirka 5000 nye og dobbelt så mange brugte campingvogne. Otte ud af 10 vogne er fabrikeret i Tyskland, derudover importeres campingvogne fra bl.a. Slovenien, England og Sverige.