Fra sjette klasse til universitetet

Elever fra Aabybro Friskole besøgte AAU.

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Casper Mariager (tv), Andreas Winther og Mikkel Ponsaing.

Aabybro Friskoles 6. klasse tog forleden plads på Aalborg Universitet. Universitetet har været vært for det såkaldte Elevuniversitet, som giver nordjyske 5. og 6. klasser mulighed for at få set universitetet og samtidig lære mere om klima og energi, som er hovedtemaet for Elevuniversitetet. Jens Olesen er naturfagslærer på Aabybro Friskole, og han havde tilmeldt klassen . - Det har jeg gjort, fordi det er vigtigt, at eleverne lærer om vedvarende energi. Gør de yngre generationer ikke det, får de på grund af global opvarmning store problemer, når de bliver gamle. På skolen lærer vi naturligvis eleverne om vedvarende energi, men her var en god mulighed for at komme ud af vante rammer, lære mere om vedvarende energi og samtidig prøve det i praksis, siger Jens Olesen. Det gav dagens første workshop rig mulighed for, og det faldt i Mikkel Ponsaings og Emil Munch Matthiasens smag. - Vi lavede forsøg med at få en pære til at lyse og en radio til at spille ved hjælp af solceller, og det var fedt at se, at vi kunne få det til at virke, siger de to. Lys over Afrika Det vidste de nu egentligt godt, at de kunne, for klassen har arbejdet med solceller før. Andre steder i verden er solceller imidlertid ikke bare noget, som man laver sjove forsøg med. I Afrika er mange områder uden strøm, og det kom lidt bag på Thea Tolstrup. - Det vidste jeg ikke, og jeg tænker jo slet ikke over det, når jeg tænder lyset eller sætter mig ved computeren, at det ikke er alle, der bare kan gøre det, siger hun. Gemmeleg i mørket I eksempelvis Mali betyder solceller, at der er muligt at have lys i landsbyerne om aftenen. Det kunne Jane Kruse for Nordisk Folkecenter for vedvarende energi fortælle i dagens anden workshop, hvor eleverne også fik mulighed for at se lygter, der drives af solceller. - I Mali bliver det bælgravende mørkt klokken halv syv om aftenen, men solcellerne og lamperne gør, at indbyggerne med lyset også kan lave noget om aftenen, for ellers er der ikke så meget at lave, fortalte Jane Kruse. En af drengene i klassen havde ellers et godt forslag til, hvilken aktivitet sorte mennesker med fordel kunne lave i mørke. - De kunne da lege gemmeleg, lød det kækt.