EMNER

Fra Skagen til København med 30 kilometer i timen

Gamle og velplejede maskiner kan også beundres af andre end motorcyklister. Arkivfoto: Carl Th. Poulsen

Gamle og velplejede maskiner kan også beundres af andre end motorcyklister. Arkivfoto: Carl Th. Poulsen

SKAGEN:Et stort antal medlemmer af Danmarks Veteran Motorcykleklub er i fuld gang med at skrue på, justere og pudse de gamle motorcykler, så de kan være klar til det årlige Skagenløbet, der i ulige årstal køres fra Skagen mod København, mens det i lige årstal køres fra København og med Skagen som mål. Dermed også fortalt, at skagboer og Skagens gæster må være forberedt på en del larm fra motorcykler tidlig torsdag morgen 21. maj, når over 200 veteranmotorcykler "tøffer" ud af Skagen med kurs mod København. Der er maskinkontrol på parkeringspladsen bag ved rådhuset i Skagen allerede fra kl. 6 om morgenen, og en time senere gives der tegn til start på løbet fra samme parkeringsplads. Og så går det ellers noget larmende men i passende lav fart, i første omgang med kurs mod dagens første kaffepause på Sindal Kro. Derfra videre til frokostpause i Løgstør, en ny kaffepause i Viborg, og sidst på eftermiddagen skal de mange motorcykler så ifølge planen nå frem til Silkeborg, hvor der er bestilt aftensmad og overnatning. Dagen efter er målet Nyborg, og lørdag 23. maj mellem kl. 14 og 16.30 ventes de mange motorcykler så at komme i mål i Ballerup. Om de så også gør det, er en helt anden sag. Alle cykler i løbet er jo over 75 år gamle, de ældste er 95 år, så der kan let ske forskydninger i tidsplanen, og mon ikke enkelte også må opgive at nå i mål af den ene eller anden grund. En betingelse for at være med i Skagenløbet er, at motorcyklen skal være produceret før 31. december 1934. Veteranmotorcyklerne er inddelt i fem klasser. Løbsdistancen er fra 500-700 kilometer, og de gennemkøres i løbet af tre dage. Løbet køres som et orienterings- og pålidelighedsløb. Der bliver ved start udleveret kort for dagens etape. Deltagerne skal så finde den korteste rute mellem de på kortet indtegnede cirkler. På ruten er der kontroller i form af klippekontroller, åben- og hemmelige tidskontroller. Deltagerne skal gennemføre ruten med den gennemsnitshastighed, der er skrevet på kortet, normalt 30 kilometer i timen, og vinderen er den deltager med færrest strafpoint. Allerede onsdag eftermiddag 20. maj vil man i Skagen kunne høre lyden af gamle veteranmotorcykler på vej mod parkeringspladsen bag rådhuset. Første maskinkontrol af de gamle cykler er nemlig allerede fra kl. 16 til 18 denne dag, og det er jo så også en god lejlighed til at mødes med de gamle og fortælle mere eller mindre sande historier fra tidligere års løb, ligesom det jo også giver skagboerne en god mulighed for at møde op på parkeringspladsen for at beundre de gamle maskiner. Det er Danmarks Veteran Motorcykleklub, der står som arrangør af Skagenløbet, og siden klubbens start har der været afviklet Skagenløb hvert år. Deltagerantallet er vokset fra 35 til i år 216 motorcykler, der dækker perioden fra starten af 1900 og op til 1935. Skagenløbet har aner helt tilbage til 1913 og blev genoptaget af Danmarks Veteran Motorcykleklub i 1966.