Fræk og frejdig

Citroën C3 imponerer med sine køreegenskaber, komfort, motor og udstyrsniveau.

Biler 8. september 2002 08:00

Selvtillid og personlighed mangler den bestemt ikke, Citroëns ny mini-familiebil, C3. Den er fræk og frejdig at se på, og indendøre er der herskabeligt højt til loftet samt en ret atypisk indretning. Med andre ord skiller den sig som fordums Citroën'er ud fra hoben - er anderledes end klassekammeraterne uden dog at være så outreret som dens "stamfar", kultbilen, Citroën 2CV. Derfor sætter man sig lidt Jantelovs-ramt bag rattet i C3'eren. Den skal ikke tro, den er noget særligt, blot fordi den ser anderledes ud - nogle mener køn, andre decideret grim. Men man skal ikke være i selskab med den ret lang tid før, man må erkende, at Citroën C3 er noget - faktisk en af småbilklassens bedste på flere felter. For ud over sit frejdige her-kommer-jeg look og loftshøjde indendøre til at køre med bowlerhat - dersom nogen skulle få det besynderlige indfald - lever den flot op til tidens væsentligste parametre, når biler vurderes og sammenlignes, nemlig på komfort, sikkerhed, plads og pris. Stort bagagerum Citroën C3 placerer sig størrelsesmæssigt mellem sine to søskende Saxo og Xsara, og sammenlignet med konkurrenterne hører den til blandt de mest rummelige. Det er specielt foran, man glæder sig over de fine pladsforhold - i bagsædet er den stadig en mini - en bil hvor bagsædepladsen primært er for børn op til teenage-udgaver. Som rejsebil for fire voksne vil de to i bagsædet få plads-problemer. Bagagerummet hører til blandt de største i klassen, idet har en kapacitet på 305 liter. Interiøret i C3 byder på flere gode, praktiske detaljer – bl. a. fralægningsskuffer under sæderne og flytbart askebæger, hvis placeringssteder samtidig kan benyttes som kopholdere. Der er også hele to handskerum i instrumentbordet, der er præget af lidt for hårdt plastmateriale. Selve instrumenterne er anderledes designet end hos klassekammeraterne, og det atypiske speedometer har digital-visning. Funktionelt virker det udmærket, men man kan diskutere, hvor kønt det egentlig er. Midt på instrumentbordet øverst oppe er der et lille smalt display, der viser ur og radio-indstilling - og burde have vist udetemperatur. Men sidstnævnte er glemt eller sparet væk. Veltrimmet undervogn Siddende bag rattet glæder man sig over godt udsyn - isære fremefter og til siderne - men derimod sad jeg ikke så godt i sædet. Sædehynden skråner ret kraftigt bagud, og da vinklen ikke kan reguleres, så på længere stræk blev lårstøtten for stor. Noget kan man dog kompnsere herfor, idet selve sædet kan højdeindstilles, ligesom rattet kan reguleres i både længde- og højde-retning. Gearskifte virker fint, bremserne er imponerende effektive og let doserbare og den elektriske servostyringen er velafstemt og præcis. Dertil kommer en veltrimmet undervogn, der deler flot mellem god affjedrings-komfor og spændstige køreegenskaber. Retningsstabliteten er i top, og kurve og undvigemanøvrer klarer C3'eren som en af klassens allerbedste - vel egentlig kun overgået af den ny Ford Fiesta. Citroëns ny mini fås med fem forskellige motorvarianter: En 1,1 liters på 61 hk, en 1,4 liters på 75 hk og en 1,6 liters på 110 hk samt to 1,4 liters dieseler på henholdsvis 70 og 92 hk. Testeksemplaret var C3 Prestige 1,4 med den 75 hestes motor. Det lyder ikke af så meget som det viser sig at være i praksis. Med 1,4 maskinen er C3'eren smidig og letkørt, ligesom den er både kvik og økonomisk. Fra 0 til 100 km/t går den på 12,3 sek. og på toppen kører den 168 km/t - benzinforbruget er ifølge fabrikken 16,1 km/l og under testen præsterede C3'eren pæne 13,9 km/l. Minus-siden ved motoren er noget støj ved høj motorvejsfart, hvilket man i øvrigt lægger ekstra meget mærket til, da bilens generelle støjniveau er klædeligt lavt. Med bl. a. sels airbags ser det sikkerhedsmæssigt fint ud - dog mangler vi endnu at se resultater af crashtest - og med hensyn til udstyr, giver Prestige-varianten meget for pengene. Faktisk overstråler den samtlige europæiske konkurrenter på dette punkt, så det alt i alt en særdeles skrap udfordrer Citroën har sendt ind i smålbilbilklassen, hvilket man også allerede kan aflæse på de danske salgs-hilister, hvor bilen i juli var blandt de 10 mest solgte.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...