Frækt udspil fra Kia

Ny Rio-model til kun 135.000 kr. byder på fin plads og høj komfort

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Koreaner-nyheder leveres kun som fem-dørs.

"Koreansk prisbombe". Udtrykket er blevet anvendt i motorpressen stort set alle årene med koreanske biler i Danmark. For billige har de været - men ikke alle lige så sjove og gode. Men stille og roligt har koreanerne udviklet bilerne, så de mere og mere matcher japanske og europæiske biler. Alt mens priserne har været lavet og minsandten om ikke Kia er banen med endnu et frlækt udspil og kaster mærkets vel hidtil største prisbombe på det danske marked - i hvert fald når prisen stilles op over for kvaliteten på nyheden: Rio. Ny over det hele Modellen kender vi, men Kia har totalt fornyet den. Har skabt en fin, rummelig lille bil og har tilmed den frækhed kun at forange 135.000 kr. for den ny Rio.Det er billigt. Bilen placerer sig i klassen med Fiat Punto, Skoda Fabia, Renault Clio, Mitsubishi Colt og Toyota Clio. Et selskab af kompetent småbiler, der alle er dyrere - endda meget - end Kia Rio. Men en ting er jo prisen - en anden selve bilen. Kan den være med i det fine selskab? Og svaret er sagtens. Førstehånds-indtrykket ved præsentationen af bilen på dansk grund - den kommer ud i butikkerne i slutningen af marts - er absolut positivt. En opfattelse motorpressen i udlandet også deler. Bl. a. har den ny Rio netop vundet en stor gruppetest med førnævnte konkurrenter som deltagere. Det skete i Europas største bilblad Autobild. Støjsvag Den fem-dørs fås i første omgang med en 1,4 liters motor på 97 hk. Den gør sit arbejde fornuftigt men heller ikke mere. Motoren er dog betydelig mere kraftfuld end de helt små maskiner i konkurrenternes basisversioner - som man må må betale mere for - også Rio-motoren særdeles støjsvag. Som bilen generelt er. Efter præsentationsturen vurderer jeg umiddelbart Kia Rio til klassens mest støjsvage. Og ude på landevejen er bilen sikker og pålidelig i sin opførsel - bl. a. imponerede den med god retningsstabilitet i den stride danske vinterblæst. God bagsædeplads Pladsmæssigt er den også i forhold til konkurrenterne med helt fremme. Længden er knap fire meter men ikke mindst takket være stor akselafstand er ganske god benplads i bagsædet, dersom der ikke sidder alt for langbenede foran. Bagagerummet er gennemsnitligt for klassen, mens udstyret ligger over. Kia Rio er standardudstyret med seks airbags, Isofix-børnebeslag, aktive nakkestøtter, elsidespejle med varme- el-rudehejs både fdor og abg, fjerntbetjent centrallås, armlæn ved førersædet, der kan reguleres i højden. Det samme kan rattet men dersværre ikke længderetningen. ESP som heller ikke er særlig udbredt blandt konkurrenterne kan tilkøbes for 10.000 kr. og sikkerhedsmæssigt klarer den sig pænt med fire stjerner i Euro NCAP-testen. Diesel på vej Finish og og samlekvalitet ser fornuftig ud, den tekniske garanti er tre-årig og dermed en af markedets allerbedste, mens rustgarantien desværre kun er seks år. Det er ikke godt nok i forhold til konkurrenterne, men med en ekstra omgang rustbeskyttelse - på købers regning, forstås - vil Rio'en formentlig være i stand til at holde rusten væk på samme niveau de fleste af klassekammmeraterne. Og med en startpris på 135.000 kr. kan der nok også findes penge til det. Der er i øvrigt en dieselversion med en 1,5 liters maskine på 110 hk og et moment på 235 Nm ved 2000 omdr. på vej. Formentlig vil den få dansk premiere hen på sommeren til en lige så attraktiv pris, nemlig 170.000 kr.