Frankrig står for fald - igen

Tyskland klar til ny invasion - anført af Audis nye dieselkraftværk og en eliteenhed på nogle få mænd

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Der er blevet puslet og plejet om den nye vogn gennem hele optaktsfasen. Nu gælder det. Foto: Audi AG

NORDJYLLAND:Da Tyskland i juni 1940 besatte Frankrig, skete det ved hjælp af panserstyrker og divisioner med soldater i tusindvis. Besættelsen varede knap fem år, og ofrene var utallige, før allierede styrker tvang tyskerne på tilbagetog. I dag - 66 år senere - er forholdet mellem de to lande heldigvis langt mere fredeligt. Men siden 2000 har tyskerne været tilbage. Og de går ikke sådan lige med planer om at forsvinde igen. Denne gang har besættelsen været ublodig - men den har kostet masser af sved og tårer. Den har været raffineret. Og mindst lige så grusom. For ofret er franskmændenes stolthed. Og det er ikke noget, man tager let på på de kanter. I den moderne udgave af den tysk-franske nærkamp er panserstyrkerne og divisionerne erstattet af højteknologi - pakket sammen i knap 1.000 kilo tunge og lynhurtige sportsvogne. Styret af en fåtallig eliteenhed og anført af tyskernes ”Top Gun”, det danske racer-es Tom Kristensen. Siden 2000 har han sammen med Audis ingeniører og mekanikere regeret enevældigt på Le Mans - det legendariske langdistanceløb og franskmændenes racerstolthed. I 2003 var der godt nok tegn på organiseret modstand, da en britisk Bentley udfordrede Audi-regimet og vandt verdens hårdeste motorløb. Men Tom Kristensen sad i cockpittet, og der lå en Audi-motor under kølerhjelmen, og i 2004 og 2005 var laurbærrene tilbage på Audi-hænder - hjulpet af private allierede fra Japan og USA, som med danskeren i spidsen fortsatte Audis ydmygelser af de franske forhåbninger. I 2005 havde de franske arrangører af Le Mans ellers gjort, hvad de kunne for at stimulere modstandsbevægelsen mod den tyske overmagt. Efter sine talrige sejre blev den Audi R8, som Tom Kristensen sad i hos det amerikanske team Champion Racing, såret alvorligt i form af strafvægt og en mindre benzin-indsugning. Dermed havde Le Mans-arrangørerne banet vejen for, at to franske lyn fra Pescarolo Sport med topbesætning i begge biler atter skulle få Tricoloren til at svaje i den franske sommervind. Men igen beviste tysk teknik sin overlegenhed. Og holdbarhed. Med Tom Kristensen som historisk syvdobbelt vinder af Le Mans. Og endnu en fransk ydmygelse. - Det var en straf at skulle køre med 50 kilo ekstra i bilen. Det svarer til, at du har din kone med ud at køre hver omgang. Samtidig skulle vi køre med en mindre ”air restrictor”, som kostede topfart. Det var en bitter pille, men det gik godt. JJ (Lehto, red.) Marco Werner og jeg var hurtige og disciplinerede. Under normale omstændigheder havde vi ikke vundet, men vi lagde pres på de andre, og de andre fik nogle problemer, som der ikke var med Audien. På den måde var det en historisk sejr, siger Tom Kristensen. Magtens arrogance Det lignede unægteligt også til forveksling en fransk ydmygelse, da Audi-koncernen i december i fjor præsenterede sit nyeste våben i kampen for at sikre overherredømmet i Le Mans. Da den franske bilkoncern Peugeot i forbindelse med sidste års løb annoncerede, at man var på vej med en dieseldrevet racer, fik de tyske strateger i Audi-hovedkvarteret i Ingolstadt travlt. Og 13. december i fjor gned tyskerne så salt i det åbne franske sår, da den tyske bilkoncern med en udsøgt sans for drilleri og magtens arrogance lod sit nyeste våben præsentere for foden af Eiffel-tårnet i hjertet af den franske hovedstad. Her så verden for første gang Audi R10 - et turbodieseldrevet kraftværk med 650 HK under køleren. Med den vil Audi som fabriksteam være de første til at vinde Le Mans med en dieselbil. Og de indsætter to af slagsen - med Tom Kristensen i spidsen til at fuldføre missionen. Big business Men hvad er så den egentlige mission? Er det sportslige ambitioner, der driver Audis indsats og investering? Eller ligger den egentlige slagmark et helt andet sted end i Le Mans? Umiddelbart er det let at pege på ønsket om at blive de første til at vinde 24 timers løbet med en dieselracer som den væsentligste drivkraft for den tyske bilkoncern. Men et spadestik dybere handler det hele mere om ”big business” end om sportslig succes. Med en omsætning på knap 168 mia. kroner i 2005 flyder der ellers penge nok gennem Audi-hovedkvarteret, men der er plads til mange flere penge på koncernens velpolstrede bankkonto i Ingolstadt. I 2005 lå der en dieselmotor i hver anden af de omkring 812.000 biler, som Audi-koncernen sendte på gaden. For Audi er diesel fremtiden, og på et europæisk marked med svimlende priser på brændstof har forbrugerne for længst fattet fidusen ved dieselmotoren, så hvis Audi-koncernen skal opfylde målet om at sælge 1,4 mio. biler om året fra 2015, så er det nødvendigt at erobre nye markeder. Her er Audis fokuspunkt ikke mindst det bilglade USA. I 2005 solgte Audi godt 83.000 biler på det amerikanske marked, men der er plads til mange flere. Problemet er bare, at amerikanerne endnu ikke har taget dieselmotoren til sig. Eksemplets magt Det kan Audi holde lange salgstaler for yankeerne om. Men bedst og højst taler nu engang eksemplets magt. Og det er ikke mindst her, Tom Kristensen kommer ind i billedet. Med ham, skotten Allan McNish og italieneren Rinaldo Capello bag rattet sendte Audi allerede 18. marts i året et budskab til de skeptiske amerikanere, som ikke var til at misforstå, da trioen vandt 12-timers-klassikeren på Sebring i Florida i R10’er ens jomfruløb. Skulle der alligevel fortsat være tvivl i amerikanernes sind, så har Audi-koncernens administrerende direktør, dr. Martin Winterkorn, klart meldt ud, at sejren på Le Mans er næste mål. - Ideen med at lægge en dieselmotor i en sportsvogn er ikke et ønske, der er kommet fra kørerne, og det er heller ikke noget, der er kommet fra Audis motorsportsafdeling. For et år eller halvandet siden ville ingen have troet, at det var muligt allerede nu at have en konkurrencedygtig dieseldrevet vogn med på Le Mans. Det er meget ambitiøst, men vi går selvfølgelig efter det, selv om det er og har været en kæmpe udfordring for motorsportsafdelingen. Audi Motorsport startede med et stykke hvidt papir. Nu står vi med dieselkraftværket, som vi kalder R10’eren. Hvis man kan vinde Le Mans, som er det løb i verden, der lægger størst stress på bilen, kørerne og teamet, så vil det være den bedste måde at demonstrere sin styrke og overlegenhed på. Vi har vundet på Sebring. Kan vi også vinde Le Mans, så vil det være skelsættende i moderne motorsport - og den perfekte marketingsplan, fastslår Tom Kristensen. Selv om det ikke var hans ønskedrøm allerede nu at prøve kræfter med en bomstærk dieselmotor i 24 timer intense timer, så har projektet også pirret til den sejrsvante nordjydes egen motivation. - Projektet med R10’eren er ikke umiddelbart logisk - andet end set fra en marketingsafdelings synspunkt. Men det er en udfordring, og den kunne ikke komme på et bedre tidspunkt for mig, efter at jeg har været med til at vinde min 7. sejr. Jeg er ikke længere 25, og det er vigtigt hele tiden at have nye mål. Det kan jeg også mærke på Audis motorsportsafdeling. Der er stadig ting, der ikke er løst, og det kreerer de der sommerfugle i maven, hvor man hele tiden skal være vågen siger Tom Kristensen, som stadig husker tilbage på sin historiske sejr i fjor med stor glæde og stolthed. - På Le Mans står man ikke alene med noget. Specielt ikke sejrene. Men det var stort. At stå som den eneste med syv sejre og så få et telefonopkald fra Jacky Ickx, der viser mig respekt - det er noget, jeg aldrig glemmer. Accept er vigtig - især når man gør sig umage. Og jeg føler, jeg har gjort mig umage - ikke mindst omkring Le Mans. At lykkes med syv sejre i ni starter, det gør mig utrolig glad og stolt og har længe gjort, at det har været det hele værd. Det er vigtigt for mig at blive accepteret og lyttet til samtidig med, at jeg gør noget, jeg elsker. Og det er at køre bilen helt ud til grænsen. det er det, det drejer sig om, siger Tom Kristensen, som selvfølgelig håber, at Audis nye kraftværk består den tekniske kontrol på Le Mans i morgen eftermiddag. Gør den det, handler resten kun om at gøre den helt klar til weekendens udholdenhedsprøve, hvor danskeren sammen med McNish og Capello vil køre helt til grænsen for at få bilen i mål - og allerhelst først i mål. For at opfylde deres egne sportslige ambitioner. Og for at hjælpe deres tyske arbejdsgiver med at markedsføre dieselmotoren. - Bilen er meget anderledes at køre. Den har et utroligt bundtræk, der kun virker indenfor et relativt smalt omdrejningstal. Den ”sparker” og specielt i regnvejr er den næsten umulig at køre. Den har god fart på langsiderne, men motoren er utrolig tung, og det giver ustabilitet i svingene. - Dæksliddet er også større end hos R8’eren, men fordelen er, at vi med dieselmotoren sparer brændstof. På den baggrund ser vi også muligheder. Bilen er et kraftværk, og det bliver spændende at se, hvad der sker med noget ”Nordkraft” bag rattet, lyder det fra Tom Kristensen.