Biler

Fransk legende jubilerer

Citroën DS, der i sin tid var mindre bil-revolution, fylder 50

Året er 1955. Albert Einstein dør og den første McDonalds restaurant åbner i Des Plaines, Illinois i USA. Begge meget markante nyheder, men i bilverdenen var der en begivenhed, der i 1955 overskyggede alle andre. Det år lancerede Citroën den revolutionerende DS-model. Den havde verdenspremiere på biludstillingen i Paris i Grand Palais 6. oktober 1955. Og DS 19 blev en publikumsmagnet fra første øjeblik. 79.000 bestillinger blev afgivet i løbet af udstillingen, heraf 800 alene i den første time. Citroën DS19 adskilte sig markant fra andre biler ved sin smukke funktionelle form, som var designet af Flaminio Bertoni, der også designede Traction Avant og 2CV. En form som også var meget aerodynamisk, blandt andet takket være ingeniøren André Lefebvre, som havde erfaring fra luftfarten og som var ansvarlig for udviklingen af bilen. Sidst men ikke mindst var DS markant ved sin banebrydende teknologi og køreegenskaber med hydraulisk betjening af styretøj, bremser og gearskifte samt den særlige gaskugleaffjedring, udviklet af ingeniøren Paul Magès. DS-modellen blev produceret som sedan, stationcar (Break), Familiale (med 3 klapsæder i midten) og desuden som cabriolet. Sidstnævnte blev dog kun fremstillet i et meget begrænset antal og heraf en del af det franske firma Henri Chapron. Fra 1955 til 1975 blev der produceret i alt 1.456.115 D-modeller, langt de fleste i Frankrig, først på fabrikken Javel og siden Aulnay, begge ved Paris. Ud over Frankrig blev modellen også produceret i England, Belgien Portugal, Sydafrika, Australien og Mexico. Takket være en stor indsats fra mange samlere og Citroën klubber kører der stadig mange af disse smukke biler. Klubberne markerer 50-året bl.a. ved et stort arrangement i Paris fra den 6. - 9. oktober, jf. www.dsjubilee2005.org Billedtext: , heraf 800 alene i den første time.