Turismeerhvervet

Digitalt skulderklap til Toppen af Danmark

Turismeforskere: Alt tyder på, at Toppen af Danmark har formået at finde en kort genvej fra Do Digital til Be Digital. Det er en helt central læring, som mange i dansk turisme kan tage til sig

Jakob Sund: På sigt håber jeg det vil vokse sig stort nok til at konkurrere med de større internationale bookingportaler. Foto Henrik Louis

Jakob Sund: På sigt håber jeg det vil vokse sig stort nok til at konkurrere med de større internationale bookingportaler. Foto Henrik Louis

SKAGEN:Turisme-og oplevelsesforskere Peter Kvistgaard og John Hird fra Aalborg Universitet giver i en ny rapport turismeorganisationen Toppen af Danmark i Skagen et digitalt skulderklap for etableringen af bookingportalen Toppen af Danmark.

Det sker i rapporten ”DigitaliseringsBoost – Sammen om fremtidig digitalisering”, som er udgivet på Aalborg Universitets forskningsportal VBN..

De to forskere har i flere år beskæftiget sig med analyser af digitaliseringsniveauet i dansk turisme.

Baggrunden for rapporten er de udfordringer, som Covid-19 krisen har stillet – og fortsat stiller – turismesektoren overfor, såvel globalt.

Den er blevet til i et samarbejde mellem forskerne og Toppen og Danmark, som har ønsket at få kastet et uvildigt lys på

arbejdet med bookingportalen Toppen af Danmark.

Portalen er uafhængig af kommuner og politiske partier, og vil i lighed med andre internationale konkurrenter skabe direkte salg og omsætning for turisterhvervet.

- Men vores digitale platform er ud over at være bekvem for gæsterne, også en garant for at overskuddet går tilbage til lokalområdet, fastslår direktør René Zeeberg, Toppen af Danmark, som bevæggrunden for at etablere den nordjyske bookingportal.

Ud over at overskuddet geninvesteres i lokalområdet så giver den digitale bookingplatform mulighed for at udnytte produktionsapparatet året rundt og kan dermed være en slags katalysator i forhold til den helårsturisme, som har været et mantra i mange år i dansk turisme.

Endelig skal man ikke underkende det forhold, at den digitale bookingplatform med et har gjort mange små virksomheder digitale.

- Alt tyder på, at Toppen af Danmark har formået at finde en kort genvej fra Do Digital til Be Digital. Det er en helt central læring, som mange i dansk turisme kan tage til sig, er essensen af rapporten.

Men for Toppen af Danmarks medlemmer er der slet ingen tvivl om, at det er geninvesteringen og pakkeløsningerne, der vejer tungest.

Bruno Rytter, Skiveren Camping: Der vil jo være en økonomisk gevinst i altid at få flere bookinger, men udover det, så vil pengene jo forblive i Toppen af Danmark og blive brugt til fælles markedsføring. Foto: Bente Poder

Bruno Rytter, Skiveren Camping: Der vil jo være en økonomisk gevinst i altid at få flere bookinger, men udover det, så vil pengene jo forblive i Toppen af Danmark og blive brugt til fælles markedsføring. Foto: Bente Poder

- Der vil jo være en økonomisk gevinst i altid at få flere bookinger, men udover det, så vil pengene jo forblive i Toppen af Danmark og blive brugt til fælles markedsføring, siger Bruno Rytter, Skiveren Camping, der regner med, at folk forbliver i Toppen af Danmarks univers og booker ud fra det.

- Det vil ikke bare gavne én forretning, man vil få mere med i sit fælles indkøb, siger han.

Det er Sylvester Madsen, ejer og restaurantchef, Pakhuset og Hotel Marie, enig i.

. Hvis vi alle sammen løfter i flok og så samtidig kan holde nogle flere kroner og ører til geninvesteret i Skagen, så er det win-win for alle parter, understreger han.

For Jakob Sund, Jakobs Cafe, er der slet ingen tvivl om, at bookingportalen giver helt indlysende fordele for området, fordi pengene, der investeres her, kommer tilbage til Skagen i form af markedsføring til området.

- På sigt håber jeg det vil vokse sig stort nok til at konkurrere med de større internationale bookingportaler, men til at starte med ser jeg nogle gode muligheder i, at vi kan arbejde sammen med turistforeningen omkring det og få markedsført de ting, vi ønsker og sammensat de rigtige pakker også på tværs af brancher – både overnatning, spisesteder og oplevelser i område, fastslår Jacob Sund.

Jesper Winter: Det er rigtig vigtigt for vores gæster, at man kan købe pakken på forhånd og det er med til at brande stedet endnu mere, fordi man kan klare alt med et klik og dermed bliver det en bekvem løsning for vore gæster. Foto: Matthew David Burnett

Jesper Winter: Det er rigtig vigtigt for vores gæster, at man kan købe pakken på forhånd og det er med til at brande stedet endnu mere, fordi man kan klare alt med et klik og dermed bliver det en bekvem løsning for vore gæster. Foto: Matthew David Burnett

Jesper Winter, Skagen Harbour Hotel og Skagen Fiskerestaurant, ser også store muligheder i pakkeløsningerne.

- Nu har jeg både et hotel og en restauration, og i dag spiller det selvfølgelig rigtig meget sammen, men at få det mere integreret i nogle fælles pakker, så vi kan krydre det med noget cykeludlejning eller komme i svømmehallen eller et eller andet, det er rigtig vigtigt.

- Og det er rigtig vigtigt for vores gæster, at man kan købe pakken på forhånd, og det er med til at brande stedet endnu mere, fordi man kan klare alt med et klik, og dermed bliver det en bekvem løsning for vore gæster, siger Jesper Winther.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.


Forsiden