Frederikshavn

Nordjyske havne skal være grønne frontløbere

MILJØ: Et ambitiøst nordisk samarbejde vil sætte dagsorden i den internationale grønne omstilling

Mikkel Seedorff Sørensen opfordrer til, at man også har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur.Arkivfoto

Mikkel Seedorff Sørensen opfordrer til, at man også har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur.Arkivfoto

VENDSYSSEL:Havnene i Skagen, Hirtshals og Frederikshavn bliver sammen med havne i Norge og Sverige elektrificeret. Målet er at fremme overgangen fra diesel til el, og dele erfaringerne med resten af verden.

Det oplyser Energibyen Frederikshavn i en pressemeddelelse.

Skandinavisk Elektrisk Transport System, SETS, hedder projektet, der skal accelerere de nordiske havnes omstilling til el-drift, og dermed opfylde behovet for at reducere CO2 udledningen fra havnene.

Otte havne fra Danmark, Norge og Sverige deltager i projektet, og gennem de næste tre år kommer de til at gennemgå en transformation til gavn for det maritime klimaaftryk i transportsektoren, lyder det.

- Målet er at skabe et renere miljø på havnene, og det gælder både forurening og støj. Havnene skal være frontløbere i den grønne omstilling og handle før der kommer lovgivning på området. Her i landsdelen har vi erfaringer med at gå først med, og i, den grønne omstilling, og når vi bruger den knowhow sammen med vores samarbejdspartneres erfaringer og vilje, så kan vi sætte en ny grøn standard for havne verden over, siger Peder Key Kristiansen, direktør i den erhvervsdrivende fond Skagen Uddannelsescenter og koordinator på projektet, der har Aarhus Universitet, Universitetet i Sørøst-Norge og Energibyen Frederikshavn med som faglige projektdeltagere.

Grønt er godt

Projektet vil blandt andet udarbejde en elektrificeringsstrategi, som alle de involverede havne kan omsætte til konkrete løsninger.

Der skal etableres testinstallationer med ladestandere til de el-trucks, el-kraner og andre køretøjer, som bruges på havnene, men også installationer, som kan levere landstrøm til fiskefartøjer og skibe, så de kan slukke dieselmotorerne mens de ligger til kaj.

Målet er, at der skal ske en betragtelig CO2 reduktion på de deltagende havne, og samtidig skal der samles et erfaringskatalog til brug for andre.

- I første omgang handler SETS om havnene, men på sigt vil vi have alle de tilknyttede virksomheder på havnene med i arbejdet. Der er rigtig meget goodwill at hente lige nu, og når man er blandt de første til at tage de grønne innovative skridt, er det også meget lettere at finansiere omstillingen. Så det giver mening både for miljøet og for bundlinjen, siger Peder Key Kristiansen.

Fokus på forsyning

En af deltagerne, Frederikshavn Havn, håber, at projektets afdækning af forsyningsbehovet på havnene kan åbne forsyningsselskaber og myndigheders øjne for nødvendigheden af et forbedret forsyningsnet:

- Vi ser udviklingen af landstrøm som et must, men samtidig opfordrer vi til, at man har fokus på udvikling af den landsdækkende energiinfrastruktur. Der er for mange huller i el nettet til, at alle havne i Danmark kan tilbyde landstrøm såvel på kort som langt sigt. Energiforsyningen må ikke blive et konkurrenceparameter, siger Mikkel Seedorff Sørensen, direktør, Frederikshavn Havn.

Det tre år lange projekt gennemføres med støtte fra EU’s Interreg-program for Øresund-KattegatSkagerrak.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst