Fremgang for øko-grønt

De økologiske grøntavlere ser lyst på fremtiden. Salget stiger takket være alternative salgskanaler

Detailhandel 20. september 2002 08:00

KØBENHAVN: Mens dagligvarekæderne melder, at salget af de økologiske varer siden år 2000 er stagneret, så oplever de økologiske grøntsagsgartnerier for første gang i syv år en fremgang i både produktionen og salget af deres varer. - Vi kan mærke, at markedet er blevet større. Der er kommet flere grossistled til, som efterspørger vores produkter. Tidligere solgte vi primært gennem supermarkederne, men i dag betyder et stigende antal af forskellige abonnementsordninger, at vi nemt kan komme af med vores varer, så fremtiden ser lysere ud - også fordi vi har fået grossistled, som virkelig vil vores varer, siger Frank van Beek. Frank van Beek er grøntsagsavler ved Rødekro i Sønderjylland og formand for brancheudvalget for økologiske frugt-, bær- og grønsagsavlere. Han kan endnu ikke fremvise konkrete tal for stigningen, men baserer sin fornemmelse på de tilbagemeldinger, han får fra medlemmerne. At der er noget om snakken bekræfter konsulent i Landbrugets Rådgivningscenters Frugt- og Grøntafdeling, Ole Bloch Engelbredt. Han tilskriver den landsdækkende abonnementsordning Aarstiderne.com æren for den revolution, der er sket på markedet for de økologiske grønsager. Aarstider med central betydning Aarstiderne.com har i dag omkring 28.000 abonnementer over hele landet. Alene sidste år fordoblede de antallet af kunder. - Aarstiderne har haft en meget central betydning for udviklingen i den økologiske grøntsagsproduktion, fordi der går meget store mængder frugt og grønt gennem dem. Tidligere sad supermarkederne på det meste af grøntsalget. I dag går en stor del af produktionen udenom dem, siger Ole Bloch Engelbredt. Ifølge Bo Nytofte, der er direktør i Biodania, som er de økologiske frugt- og grøntproducenters avlerorganisation, kan producenterne imidlertid delvis takke sig selv for, at salget gennem en årrække har været gået i stå. - Vi har i en periode lænet os tilbage og troet, at bare varerne kom ind på hylderne i butikkerne så ville de sælge sig selv. Det er ikke sket. Skal økologien videre, så skal økologerne selv til at gøre noget for at markedsføre den. Det viser Aarstidernes succes, siger Bo Nytofte. Avlerne selv synes, det er sjovere at levere til en forhandler udenom den etablerede detailhandel, fordi de efterspørger gammelkendte grøntsager, sjove historier om produktet og gode opskrifter til forbrugerne. Men også ud fra en økonomisk anskuelse glæder producenterne sig over udviklingen: Ved at handle direkte med abonnementsordningerne skal de - ifølge Frank van Beek - ikke betale markedsføringsafgift sådan som de skal, når de handler med supermarkedskæderne. Ligeledes er pakningsomkostninger væsentligt lavere.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...