Fremragende rejsevogn

Fiat Stilo Multi Wagon 1,9 JTD scorer måske ikke på udseendet men den rummelig, komfortabel, velkørende og kanon-motoriseret

Yderst sjældent er jeg blevet gladere for en bil, efterhånden som dagene i selskab med den er gået. Efter mange timer og mange km i Fiat'en med det lange navn - Stilo Multi Wagon 1,9 JTD Dynamic - vil jeg nødigt slippe rattet. I hvert fald kun for en pause. Den bil er som skabt til de lange ferieture for familien. Umiddelbart sælger den måske ikke sig selv. Den ret høje station car med det lidt tunge design - dog kun i profil og bagfra - er ikke klassens smarteste, men til gengæld den mest rummelige. Den har et forslugent bagagerum på hele 510 liter, god benplads bagi og masser hovedplads, også i bagsædet, takket være bilens højde, der samtidig er et plus for sidde-komforten og udsynet. Det er næsten som at køre kompakt MPV at sidde i Multi Wagon'en. Ideel kørestilling Foran - og det gælder også i passagersædet - sidder man fremragende. Der er lysår mellem sidde-komforten i Multi Wagon og tidligere tiders Fiat, hvor det også kneb gevaldigt med det indbyders afstandsforhold mellem rat-sæde-pedaler. Her er det i orden, og når førersædet tilmed højdeinstilleligt ligesom rattet, der tilmed kan reguleres i dybden, ja, så er betingelserne til stede for en ideal-kørestilling. Jeg oplevede således Fiat'en som en bil, man kan køre i timevis uden at blive træt, og det skyldes naturligvis ikke blot den glimrende køreposition bag rattet men også bilens opførsel - og sublime motorkraft, som jeg skal vende tilbage til. Først køreegenskaberne. De er lidt blandede. Fiats tidligere sportsprægede køreegenskaberne er Stilo Multi Wagon ikke præget af. Dens elektriske servostyring er ikke så knivskarp og giver kun en nogenlunde følæing med vejbanen, men dens opførsel i kurver og undvigemanøvrer er sikker og stabil. Og så er den sand mester i disciplinen retningsstabilitet, hvilket er et stort plus på langture, hvor der jo ofte køres med pæn høj motorvejsfart. Her holder Stilo støt kursen, hvilket i høj grad bidrager til let og afsstressende kørsel. 140 diesel-heste Det gør samtidig dens særdeles kraftfulde dieselmotor. Den 1,9 liter store maskine af multijet-typen præsterer 140 spillevende og muskelsvulmende heste - samt et gedigent moment på 305 Nm ved 2000 omdr. Det betyder en utrolig sejtrækevne - så sej, at Multi Wagon selv i højeste gear og fuldt lastet stand let og ubesværet accelerer på vej op gennem Kassel-bakkerne. Ren fryd og totalt afslappende. Det bør i samme omgang også nævnes, at Fiat har været så fornuftig at udstyre den 140 hestes dieselversion med seks trins gearkasse. Det reducerer motorstøjen til noget nær ingenting, og begrænser brændstofforbruget. Den store, godt lastede station car præsterede med blandet kørsel både på danske og udenlandske veje 17,3 km/l. Flot. Nogenlunde samme kørselsmønster udsatte jeg tidligere på året en Peugeot 307 1,9 diesel med kun 90 heste for. Resultat 16,1 km/l. Seks gear Den herlige dieselmotor og 6. trins gearkasse er selvfølgelig med til at rykke prisen op ad, men set i forhold til mange af station car-konkurrenterne - f. eks. VW Golf og Peugeot 307 - er dens pris på 310.000 kr. absolut attraktiv. Og udover motor, gearkasse og de fornemme pladsforhold er Multi Wagon også godt udstyret. Egentlig savnede jeg kun fartpilot. Den kan ganske vist tilkøbes for en meget rimelig pris på 1500 kr., men hvorfor har man dog ikke fra fabrikken forsynet bilen med denne detalje, der vil have fuldendt billedet af familiebilklassen vel nok allerbedste rejsevogn.