Fremragende

9
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

"Iris" hedder værket, og Marc Quinn kan arbejde så realistisk og detaljeret med sine malerier, at man ikke kan se penselsstrøgene.

kunst Marc Quinn: "All of nature flows through us" Marc Quinns malerier og skulpturer viser, at han er meget optaget af personlig eksistens. Han erkender, som sandt er, at alt stof flyder igennem os. Næste år består vi ikke af det samme stof som nu. Det hele er skiftet ud med nye molekyler via naturens stofkredsløb. Stoffernes sammensætning er dog heldigvis af samme formel som førhen. Han beskriver dette fænomen i malerier og skulpturer, idet han koncentrerer sig om mere eller mindre bizarre tilfælde, hvor der indgår forstyrrelser i systemet, og hvor identiteten bevidst ændres hos nogle navngivne personer. Mennesket er nok den eneste organisme, der ved, at den engang skal dø. Det vises på smukkeste vis i det første af seks rum, hvor værkerne udstilles. Her ses midt i lokalet en bronzeskulptur af en mand iklædt træningsdragt med hætte. Han står tænksomt som en anden Hamletfigur med et kranium mellem hænderne. Man fornemmer klart, at han i dette øjeblik erkender, at han er dødelig. På væggen bag ham hænger et stort cirkelformet maleri, der forestiller øjets iris. De farvede fibre, der omgiver pupillens mørke rum, er som fingeraftryk unikke for ethvert menneske. Nogle såkaldte labyrintmalerier hænger bag ham som ovale fingeraftryk, der bekræfter den personlige identitet for den enkelte person. I samme rum ses et maleri med titlen: "Separation of body and soul". Man ser et hvidt menneskekranium. Kalotten er skilt fra ansigtet. Hjernen er erstattet af en kugleformet koralvækst med vindinger. Farvestrålende blomster omgiver kraniet. Hvor er sjælen? Maleriet er som alle Marc Quinns malerier ekstremt naturtro malet. Man ser absolut intet spor efter penselstrøg. Den samme akkuratesse opleves i hans skulpturer. Det specielle ved hans skulpturer er, at de forestiller nogle eksisterende, kendte personer, der så at sige har taget deres eksistens i egne hænder ved, at de bevidst har ændret deres identitet ved hjælp af operative og hormonale indgreb. Således har et navngivet par, der arbejder i pornoindustrien, hver fået gennemført et kønsskifte. Kun genitalierne sidder, hvor de førhen sad. Thomas Beatie står som en hvid marmorstatue. Han er gravid i ottende måned, og han ser lykkelig ud. Det må betegnes som en identitetsændring, der vil noget. Et stort lokale er helliget hvide marmorstatuer i naturlig størrelse. Også her er der tale om navngivne personer. De har det tilfælles, at de har erhvervet hvert sit alvorlige, fysiske handikap. Figurerne er realistisk, respektfuldt og smukt udført. I et andet lokale står en skulptur, der bærer titlen: "Zombie Boy". Personen har det særkende, at han har ladet sig tatovere overalt på sin krop. Marc Quinn har erstattet tatoveringerne med relieffer over hele kroppen. Den kridthvide blankslebne marmor tilfører tatoo-værket en vis æstetisk ynde. I et mørkelagt afsides rum forandres stemningen markant. Mørket viger kun delvist ved hjælp af flammerne fra et antal ligbrændinger i indisk koreografi. Kun skeletterne er tilbage, men de deltager livligt i hændelserne. Et skeletpar synes at pointere for publikum, at kønsakten ikke udelukkende foretages med formering som formål. De blankslebne knogler stråler i ligildens skær. Udstillingen kan varmt anbefales. Leif Bøgh kultur@nordjyske.dk Marc Quinn: "All of nature flows through us" Kunsten, Aalborg Til 29. april.